E-handlare nära 90 miljoner – ska växa till ett miljardbolag

Har investerat för att kunna klara "mycket stora volymer".

Västeråsbaserade Outdoorexperten säljer friluftsrelaterade produkter via både en fysisk butik och en egen e-handel. Och att satsa på en fritid utomhus är uppenbarligen hett - under 2017 ökade Outdoorexperten sin omsättning med drygt 8 procent, och fick därmed till ett hopp från 82,8 miljoner till 89,6 miljoner kronor. Det framgår i e-handlarens färska årsredovisning.

LÄS ÄVEN: Eequity investerar 20 miljoner i Outdoorexperten

Annons
Annons

Har utvecklat logistiken

Men Outdoorexperten har betydligt högre ambitioner än så. I rapporten framkommer det nämligen att företaget snarare ser framför sig en omsättning på minst en miljard.

- Under året som varit har vi ägnat mycket tid och energi åt att skapa en grund för framtiden. Vi har skapat en organisation samt tekniska och logistiska förutsättningar för att kunna hantera mycket stora volymer, och därmed kunna växa till ett miljardbolag.

Vänder till plus nästa år

Investeringarna har dock inneburit "strukturella kostnader", som i sin tur har påverkat Outdoorexpertens resultat negativt. Företagets resultat slutade på minus 5,2 miljoner, vilket kan jämföras med minus 1,7 miljoner året innan.

Inför framtiden ska det dock se betydligt ljusare ut.

- Nästkommande år prognostiseras ge en tillväxt på 20-50 procent, samt ett plusresultat. Etablering kommer att ske på minst en ny marknad, skriver Outdoorexperten.

LÄS ÄVEN: Qliro ska fixa cashen till Outdoorexperten 

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!