E-handlaren som lärde datorn att peka ut bedragarna

"En stor framgång".

Den brittiska nätmatjätten Ocado älskar ny teknik. De har ett av världens mest avancerade lager. De testar självkörande bilar. De använder robotar för att plocka varor och de låter artificiell intelligens läsa kundernas mail.

LÄS ÄVEN: Artificiell intelligens hanterar 500 000 aktiva kunder

Annons

Nu kommer nästa nydanande tekniksatsning ifrån Ocados sida. Nätbutiken har nämligen valt att återigen använda sig av artificiell intelligens för att underlätta sitt arbete. Företaget har lärt “datorn” att hitta bedrägliga order.

Att skapa en smart algoritm för att fånga bedragare är inte något nytt och de flesta betalbolag har idag någon form av system för fraud-detection, som de ofta kallas. Dessa sägs dock ofta vara baserade på dataanalys och att finna kända mönster hos bedragare.

Ocado ska med hjälp av maskininlärning och data ifrån flera delar av verksamheten, som ordersystemet, betalsystemet och CRM-systemet, ha skapat en "AI" som i realtid lär sig och kan peka ut de order som är bedrägliga.

“Kan förutsäga framtida trender”

Fördelen med att använda AI eller maskininlärning sägs vara att datorn mycket snabbare kan hitta nya bedrägerimetoder.

- En maskininlärningsmodell kan, till skillnad från traditionella metoder, lära sig och anpassa sig mycket snabbare, utvecklas utifrån den nuvarande miljön och till och med förutsäga framtida trender. Modellen kan också titta på många fler faktorer än en mänsklig eller en fast regelbaserad algoritm, förklarar företaget.

När det kommer till maskininlärning så handlar det om att ge “datorn” så mycket data som möjligt för att den ska lära sig att hitta lösningen på problemet. I detta fall finna de order som är bedrägliga. Ocados storlek lär ha hjälpt dem här. Företaget ska vara världens största renodlade nätmathandel och de hanterar miljontals kundinteraktioner varje minut.

LÄS ÄVEN: Nätmatjättens superlager ett av världens mest avancerade

Företaget ska lagra data i storleken petabytes i Googles moln. Data som kan användas för att träna en bedrägerijagande AI.

Annons

Ocado har tydligen en väldigt liten andel bedrägerier, vilket sägs öka svårigheten i problemet. De säljer dagligvaror och inte hemelektronik, ska tilläggas. Enligt företaget behövde deras AI-lösning vara extremt precis för att inte missa några bedrägerier.

"En av tusen beställningar"

Med hjälp av befintliga ramverk för maskininlärning så ska företaget ha utvecklat en lösning som fungerar i realtid och som spottar ut ett värde för sannolikheten att ordern är bedräglig.

- Modellen har varit en stor framgång, vilket förbättrade Ocados precision för att upptäcka bedrägerier med en faktor av 15x. Vi är dock angelägna om att fortsätta att förbättra den, skriver företaget.

Ocado ska nu undersöka möjligheten att applicera sin bedrägerijägare hos andra e-handlare. Företaget är inte främmande inför att sälja sina tekniska framsteg till andra.

- Målet är att helt och hållet ta bort bedrägerier, men det kommer att vara en lång väg dit. Det är värt att komma ihåg att bedrägerier bara är en del av det här. De är ändå ganska sällsynta - det är en av tusen beställningar, säger säger Roland Plaszowski, chef för Ocado Technologys e-handelssystem, och fortsätter:

- En del är att eliminera bedrägerier, som medför stora kostnader för företaget. Den andra delen är att göra användarupplevelsen bättre. Att se till att systemet inte flaggar legitima transaktioner vilket ger besvikna kunder som följd, när deras order avbryts. Det finns en balans mellan att ta bort bedrägeri och att göra det positivt.

Enligt Ocado så ska de vara de första i världen som bygger ett sådant här system.

Annons