E-handlarens superrekord: 2 miljarder på 12 månader

Slog efterlängtad gräns.

Under årets Black Week omsatte Adlibrisgruppen 78 miljoner kronor och var därmed på god väg mot att nå sitt mål för året. För ett par år sedan bestämde sig företaget - som utöver Adlibris omfattar e-handelsbutikerna Roliga prylar, Bamba, Kökets favoriter, Yayday och Odla - för att det skulle nå en omsättning på två miljarder. 

LÄS ÄVEN: Adlibris merförsäljningsplan: Läkemedel i kundernas paket

Annons

"En viktig milstolpe" 

Och nu kan e-handelskoncernen rapportera att målet är nått. Under de senaste 12 månaderna har Adlibrisgruppen nämligen nått sitt efterlängtade omsättningsmål.

- Efter en period av fallande försäljning satte vi i början av 2015 upp målet att nå två miljarder i omsättning. Det är därför en viktig milstolpe för oss och en bekräftelse på att vi är på rätt väg med våra satsningar. Samtidigt är vi bara i början av vår utveckling att fortsätta driva e-handeln framåt och fortsätta skapa ännu bättre och smidigare kundupplevelser, säger Adlibrisgruppens vd Johan Kleberg i ett pressmeddelande.

Förutom en lyckad Black Friday-kampanj kan Adlibrisgruppen notera att det finns ett fortsatt stort intresse för Adlibris pysselsortiment. Segmentet pyssel & DIY, leksaker och papper & kontor ska ha ökat med 162 procent under de senaste 12 månaderna.

LÄS ÄVEN: Försäljning inte primära målet med Adlibris nya innehåll

Fysiska böcker står för 80% 

Många är även intresserade av att köpa fysiska böcker, som under det senaste året har stått för 80 procent av Adlibrisgruppens försäljning. Men även på andra håll i företaget märks stora framgångar. Som exempel ska Kökets favoriter ha ökat sin omsättning med 119 procent på ett år.

LÄS ÄVEN: Nådde 20 miljoner första året - nu tas succén till Finland

Hur helåret 2017 slutar för Adlibrisgruppens del återstår fortfarande att se, men enligt Johan Kleberg ser det positivt ut för de veckor som återstår.

- Allt tyder på att vi kommer att göra en riktigt bra julhandel i år igen. Vi vet att allt fler kunder upptäcker hur enkelt och prisvärt det är att handla julklapparna hemifrån och vi märker redan nu på vår försäljning att den trenden är starkare i år än tidigare, säger Johan Kleberg.

Annons

Annons