Elgiganten om BF: Allt tyder på att det blir ännu större i år

Lagret går över till treskift för att klara e-handeln.

Det var bara någon veckan sedan som Elgiganten var med och etablerade Singles Day i Sverige. Nu blickar elektronikjätten mot fredagens köpfest, också kallad Black Friday. En rea-dag som kommer att slå Singles Day på fingrarna, i alla fall i Sverige.

- Förra året hade vi 1,3 miljoner kundbesök under Black Friday och vi fick en minst sagtflygande start när vi startade vid midnatt. Under den första timmen lades en beställning per sekund, vilket resulterade i nytt e-handelsrekord. När trycket var som högst var 35.000 kunder inne och handlade samtidigt i nätbutiken, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten, i ett pressmeddelande.

Annons

LÄS ÄVEN: Elgiganten hoppar på världens största shoppingfest

"Räknar med 1,5 miljoner kundbesök"

Redan nu har Elgiganten märkt av suget efter Black Friday och besökssiffrorna ska ha stigit under hela november för att nu ligga 60 procent över de i fjol.

- Allt tyder på att det blir ännu större i år. Vi räknar med 1,5 miljoner kundbesök och nya försäljningsrekord på fredag, säger Niclas Eriksson.

När det kommer till e-handeln gäller det förstås att se till att tekniken håller. Tidigare i morse kunde vi berätta om KitchenTime som turboladdat sin sajt inför köpfesten och Elgiganten har även de hårdtestat IT-systemen. Allt för att säkerställa en smidig e-handel.

- Det Nordiska Distributionscentret i Jönköping bemannas upp och går över till treskift under helgen för att klara orderingången från e-handeln och säkerställa att alla produkter når kunderna i Sverige samt de övriga nordiska länderna, inom utsatt tid, meddelar Elgiganten.

Annons