Helgläsning: Fullt upp i Adlibris trånga tomteverkstad

Mitt i högsäsongen saknas något som företaget inte kan få förrän i februari: Plats.

Det påminner lite om en tomteverkstad. På Adlibris lager i Morgongåva är det fullt ös. Företaget befinner sig mitt i sin absoluta högsäsong - inte ens under kursstarten i augusti beställer folk fler böcker.

Sedan någon månad tillbaka jobbar här ytterligare 300 personer, utöver de 200 som normalt sköter logistiken. Informationschef Linnéa Wiklund visar runt bland hyllorna och logistikchef Anders Larsson berättar att just bemanningen av lagerarbetare är något som utgör en växande utmaning.

Annons

Linnéa Wiklund visar lagrets källarvåning, där paketen nu staplas på hög.

Nyanlända säkrar bemanningen

Många anställda pendlar till orten från Uppsala på ena hållet eller från Sala på det andra. Och att bemanningen hittills har gått att lösa har till stor del berott på att företaget blivit bra på att rekrytera nyanlända invandrare som medarbetare. 

- Det är inte jättemånga företag som kan anställa nyanlända på det sättet som vi kan göra. Och det kan vi göra eftersom sättet vi jobbar på är väldigt tydligt definierat. Man måste kunna läsa svenska, så vi försöker uppmuntra alla som jobbar för oss att lära sig språket så gott man kan, för det behöver man verkligen. Men givet att man ändå kan språket hyfsat bra, så kan man göra de flesta uppgifter här, vilket man inte kan på många andra ställen. På ett sätt underlättar det för oss, eftersom det innebär att vi kan söka folk som ännu inte har tagit sig ut på arbetsmarknaden, berättar Anders Larsson.  

Utrymmet på Adlibris lager har fyllts i takt med att försäljningen ökat.

Är det något aktivt ni jobbar med, eller har det blivit så att det är de personerna som vill jobba här?

- Jag skulle säga att det är nog mera att det är att det har blivit så. Vi vänder oss egentligen till alla, ung som gammal, men det är inte så att vi har vissa grunder som vi vänder oss särskilt till. Det är inte så att vi har vissa målgrupper som vi vänder oss till. Men det blir lite så naturligt för man pratar med sina kompisar, går i samma fotbollsklubb, så det blir lite så. Det sprider sig som ringar på vattnet.

Han berättar att man inom företaget ser att personalsammansättningen även påverkar hur det ser ut högre upp i hierarkin.

- Vi ser att fler och fler av de chefer vi tillsätter också har utländsk härkomst, så det är inte bara de som jobbar med de allra enklaste uppgifterna som har det, utan alla kan klättra. 

Annons

Lotta jobbar utan att bli trött

Lagerarbetarna har också sällskap av en alldeles speciell kollega - Lotta.

- Man fattar ju att hon kan jobba på ett helt annat sätt utan att bli trött, jämfört med vad en människa kan, säger Linnéa och nickar mot den gnisslande roboten som lyfter böcker för fulla muggar.

Roboten Lotta får hantera de tyngsta lyften på Adlibris lager.

Lotta installerades på Adlibris lager under Pär Svärdsons tid, och utför de tyngsta lyften samt en vrid-rörelse som ser ut att kunna förstöra ryggen på vilken människa som helst.

Ny lageryta ska bädda för tillväxt

Samtidigt som det är full rulle på lagret inför tomtens ankomst, går Adlibris själva också i väntans tider. Någon gång i februari tar de även Apoteas gamla lager i drift, i samband med att nätapoteket i sin tur tar sitt nya superlager i besittning.

- Det kommer dels att innebära att vi inte har lika trångt som vi har nu och våra befintliga verksamheter kommer att kunna breda ut sig. Det andra är att vi startar upp nya sajter och utökar sortimentet på befintliga sajter. Nu under året som gått har vi till exempel lanserat sajten Yayday och till våren kommer vi bland annat att börja sälja posters på Adlibris. För att vi ska kunna växa i den takt vi vill, behöver vi utöver våra existerande sajter också starta nya initiativ och då behöver vi utrymme till dessa.

LÄS ÄVEN: Inifrån Apoteas nya superlager 

Adlibris säljer även digitala böcker, men den andelen uppgår till mindre än tio procent av alla sålda böcker.

Arbetet med att utöka sortimentet har pågått i fem år nu. Sedan 2013 har Adlibris gått från att vara en renodlad nätbokhandel till att även sälja andra produktgrupper, främst inom pyssel och hobby. Dessutom har flera andra företag förvärvats av koncernen och totalt driver de nu sju sajter. Utrymmet har kort sagt tagit slut.

Garnnystan ökade med 195 procent

Och vissa av hobbyprodukterna har blivit riktiga storsäljare.

- Garnnystan är någonting som folk efterfrågar väldigt mycket just nu, konstaterar Linnéa Wiklund och visar de tre fulla hyllor som avsatts för ändamålet i en del av lagret.

Garnnystan har blivit en något oväntad försäljningssuccé och ökat med 159 procent bara i år.

Bara i år har försäljningen av just garnnystan ökat med 195 procent. Och enligt Anders Larsson är satsningarna på produkter som inte är just böcker knappast slut än. I fjol ökade företaget omsättningen med 50 procent och nu satsar man på en liknande utveckling framöver. För att nå dit vill Anders Larsson bland annat att Adlbrisgruppen ska starta fler sajter.

Vad ligger i pipeline?

- Massor, säger han och skrattar hemlighetsfullt.

Dubbelt så många inleveranser vid jul

Men det är förstås fortfarande böckerna som står för den stora delen av omsättningen. Runt en femtedel av inkomsterna kommer från andra produkter, resten är böckernas förtjänst. Adlibris har en miljon aktiva kunder och för dem finns det förstås också mycket att välja på.

- Vi har elva miljoner titlar som går att beställa i vår e-handel och runt 200 000 av dessa finns på plats här på lagret, berättar Linnéa Wiklund.

En stor bildskärm på väggen visar hur många böcker som plastats under dagen. Plastning av böcker är en stor del av Adlibris verksamhet och många av beställarna är skolor och andra kommunala verksamheter.

De övriga beställs in från leverantörerna automatiskt när en order läggs. Således blir det också en del inleveranser. Och så här års blir det en hel del både in- och utleveranser. 

Anders Larsson berättar att ungefär 95 procent av inleveranserna kommer från två olika distributörer, som i vanliga fall kommer med vars en bil om dagen. Nu har de dagliga inleveranserna dock ökat från två till fyra.

- Vi får också inleveranser från England och andra flöden som bara kommer med sina egna bilar, så som mest kan det vara 5-8 bilar per dag, säger han.

E-handel fortfarande en storstadsgrej

Samtidigt jobbar företaget på att hitta alternativa lösningar för att snabba på leveranserna. För inte så länge sedan lanserades företagets nya app som innebär att personer i Stockholm ska kunna få delar av sortimentet levererat samma dag.

LÄS ÄVEN: Adlibris inför samma dag-leveranser genom ny app

Några av dagens beställningar står i en speciell bokhylla. 

Är det många som beställer genom appen?

- Ja, det är en del faktiskt. Framförallt så ser vi att de som beställer mycket av oss anammat det ganska snabbt. Men den är inte fullt utvecklad ännu, så vi kommer att fortsätta att jobba med det, säger Linnéa Wiklund.

Hon tror att konceptet har stor potential och ambitionen är att sprida erbjudandet till fler städer.

- Många ser det nog som en lösning för storstaden, men vår ambition är absolut att nå bredare. Dock så märker vi tydligt att e-handel har en stor övervikt just i storstäderna. Jag tycker att det är ganska fascinerande, eftersom de som har stora avstånd till närmsta bokhandel har mest att vinna på att handla via nätet, och jag tror att den utvecklingen kommer. E-handel är ju ett beteende som jag tror att allt fler kommer att anamma.

Vad är det som gör att man ändå kan få vänta fem dagar på en bok i vissa fall?

- Dels beror det på hur mycket vi har att göra och dels på att vi har så stort sortiment. Om någon beställer tre böcker och bara en av dem finns på vårt lager, ska vi då vänta på de andra två, eller ska vi skicka den som finns först? Det är svårt det där och man måste väga in miljöaspekten också, tycker jag, säger Linnéa Wiklund.

Många förpackningar blir det när paketen packas.

Det står dock klart att det är e-handel som är Adlibris huvudverksamhet. På senare tid har företaget experimenterat med att öppna fysiska butiker och för några veckor sedan slogs portarna upp till den senaste i denna skara, belägen i Göteborg. Men hittills har lönsamheten för de fysiska butikerna uteblivit och Adlibris har därmed fått samma erfarenhet som många traditionella bokhandlare. 

"Utgår ifrån att Amazon kommer"

Samtidigt hårdnar konkurrensen även på nätet. Ivriga rykten om att den klassiska nätbokhandeln Amazon är på väg in i Sverige, blandas med att andra nätbokhandlare hittar nya modeller och bland annat utforskar olika prenumerationsmodeller.

LÄS ÄVEN: Nätbokhandel utmanar jättarna - bilr lönsamma i år

På Adlibris försöker man anpassa sig till situationen, utan att för den sakens skull ge upp sin egen nisch.

- Vi tror att det mycket väl skulle kunna bli så att Amazon kommer till Sverige. På vilket sätt de i så fall skulle kunna sälja på den svenska marknaden vet ju varken vi eller någon annan, men det skulle vara naivt att tro att det aldrig kommer att ske. Det är världens mest expansiva företag och vi räknar med att de kommer att komma, säger Anders Larsson. 

Ett avancerat system fraktar böcker kors och tvärs över lagret. Böckerna läggs i lådor som sedan åker på rullband.

Samtidigt tror han att den svenska bokmarknaden är mer konsoliderad än den amerikanska och att Adlibris varit med och bidragit till detta. Och vad gäller prenumerationsmodeller så är det inget som Adlibris kommer att ge sig på inom det närmaste. Eller? 

- Vi har diskuterat det, men vi har det inte idag. Det är samma sak när det gäller ljudböcker - vi har böcker som man kan lyssna på genom vår app, men vi har ingen prenumerationstjänst där heller. Så vi jobbar mer som en traditionell bokhandlare, men inom Bonniers finns ju Bookbeat, som är ungefär samma sak som Storytel. Adlibris är inte riktigt där ännu, men som sagt, vi har den frågan uppe emellanåt.

Så då blir det kanske något prenumerationserbjudande i framtiden?

- Det kan vi vare sig bekräfta eller förneka. Det får vi se, helt enkelt, säger Anders Larsson och skrattar igen.

Annons