GEKÅS e-handelsvariant omsatte 30 miljoner

"Allt var slutsålt".

I fjol började Gekås Ullared att ladda inför sin stora e-handelssatsning. Företaget adderade 3 300 nya kvadratmeter, i mitten av 2018, till varuhusets försäljningsyta. Det nya utrymmet blev lågprisvaruhusets nya showroom som skulle ge kunden ett helt nytt sätt att shoppa på, och i februari i år invigdes storsatsningen. 

LÄS ÄVEN: Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Annons

– Det blir som e-handel, fast bättre! Vårt koncept har alltid varit att sälja allt till hemmet som får plats i en bil. Nu tar vi steget längre och utvecklar oss, sa Boris Lennerhov, vd på Ullared, vid invigningen. 

Satsningen är enligt Gekås deras egen variant av en e-handel. Konceptet ska kombinera köpupplevelsen i varuhuset med bekvämligheten att få sina varor hemlevererade. Kunderna får alltså åka till varuhuset för att välja ut sina varor i showroomet, där de kan se och ta på dem, och sedan beställa och betala via självutcheckningen. 

Företagets egna variant av en e-handelslösning går ut på att man handlar och beställer det man vill ha i butiken, men får varorna hemlevererade.

"Tar sats inför 2020"

Målet var att hålla Gekås "e-handel" öppen fram till 15 juli, men företaget meddelar att de fick stänga tidigare än beräknat. Det rapporterar Market.

– Det har gått mycket bättre än vad vi vågat tro. Vi fick stänga en vecka innan midsommar, allt var slutsålt, säger Boris Lennerhov, vd på Ullared.

Det egna e-handelskonceptet sålde slut snabbare än förväntat och omsatte 30 miljoner kronor. Eftersom företaget inte trott att det skulle gå så bra, hade de ett begränsat anatal varor i sitt showroom. Och ledtiderna var för långa för att beställa hem varorna igen. 

2019 var Gekås Ullared första år med sin e-handelsvariant, men inte sista enligt Boris Lennerhov:

– Det här är ett helt nytt sätt att jobba på för oss. Vi har lärt oss jättemycket. Nu tar vi ny sats inför 2020.

Annons

Annons