GEKÅS e-handelsvariant omsatte 30 miljoner

"Allt var slutsålt".

I fjol började Gekås Ullared att ladda inför sin stora e-handelssatsning. Företaget adderade 3 300 nya kvadratmeter, i mitten av 2018, till varuhusets försäljningsyta. Det nya utrymmet blev lågprisvaruhusets nya showroom som skulle ge kunden ett helt nytt sätt att shoppa på, och i februari i år invigdes storsatsningen. 

LÄS ÄVEN: Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Annons
Annons

– Det blir som e-handel, fast bättre! Vårt koncept har alltid varit att sälja allt till hemmet som får plats i en bil. Nu tar vi steget längre och utvecklar oss, sa Boris Lennerhov, vd på Ullared, vid invigningen. 

Satsningen är enligt Gekås deras egen variant av en e-handel. Konceptet ska kombinera köpupplevelsen i varuhuset med bekvämligheten att få sina varor hemlevererade. Kunderna får alltså åka till varuhuset för att välja ut sina varor i showroomet, där de kan se och ta på dem, och sedan beställa och betala via självutcheckningen. 

Företagets egna variant av en e-handelslösning går ut på att man handlar och beställer det man vill ha i butiken, men får varorna hemlevererade.

"Tar sats inför 2020"

Målet var att hålla Gekås "e-handel" öppen fram till 15 juli, men företaget meddelar att de fick stänga tidigare än beräknat. Det rapporterar Market.

– Det har gått mycket bättre än vad vi vågat tro. Vi fick stänga en vecka innan midsommar, allt var slutsålt, säger Boris Lennerhov, vd på Ullared.

Det egna e-handelskonceptet sålde slut snabbare än förväntat och omsatte 30 miljoner kronor. Eftersom företaget inte trott att det skulle gå så bra, hade de ett begränsat anatal varor i sitt showroom. Och ledtiderna var för långa för att beställa hem varorna igen. 

2019 var Gekås Ullared första år med sin e-handelsvariant, men inte sista enligt Boris Lennerhov:

– Det här är ett helt nytt sätt att jobba på för oss. Vi har lärt oss jättemycket. Nu tar vi ny sats inför 2020.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!