Gents nära 38 miljoner efter ännu ett tillväxtår

Men investeringar ledde till ett minskat resultat.

Häromveckan kunde vi berätta om Gents uppgraderade lager som ska göra det möjligt för företaget att bli ännu större i framtiden. 

LÄS ÄVEN: Gents nya lager ska bädda för trebent tillväxt

Annons
Annons

Ökade med 30 procent

Och mer lagerutrymme kan säkerligen behövas hos den skånska e-handlaren. I dagarna stod det nämligen klart att Gents under sitt senaste räkenskapsår - som tog slut den sista juni 2017 - omsatte nära 38 miljoner kronor. Det är en ökning på över 30 procent jämfört med året före, då omsättningen nådde upp i knappt 29 miljoner kronor.

- Vi är nöjda med ett starkt år men vi ser fortsatta möjligheter att expandera, både nationellt och internationellt, skriver Gents vd Jenny Rydhström i ett mejl till Ehandel.se.

Vad beror omsättningsökningen på?

- Vi har jobbat hårt med att bygga både Gents och våra egna varumärken i flera år, detta långsiktiga arbete har nu börjat ge resultat i form av ökad omsättning och en högre bruttomarginal. Vi har också blivit bättre på att ta hand om befintliga kunder och hittat bättre strategier för nya marknader.

Tillväxt hellre än stor vinst

Men även om Gents nu har vuxit stabilt i flera år, har resultatet (efter finansiella poster) denna gång gått i motsatt riktning och minskat från 1,3 miljoner till drygt 405 000 kronor. Utvecklingen på resultatsidan ska bland annat ha att göra med att personalstyrkan mer än dubblats under året som gått.

LÄS ÄVEN: Nya e-handelsprofiler till Gents

- Vårt mål i detta skede har inte varit att göra en särskilt stor vinst. Vi lägger hellre upparbetade medel på marknadsföring och att få företaget att växa. Investering i personal är en del av denna strategi, förklarar Jenny Rydhström.

Var tror du att ni landar det här året?

Annons
Annons

- Det är alltid svårt att sia om i en rörlig bransch. Det händer mycket inom retail just nu och för vår del gäller det att fortsatt vara på tå och ligga steget före både vad gäller manliga skönhetstrender samt vad och hur kunden vill handla och hitta inspiration.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!