Google: Hälften av alla sökresultat är nu mobile first

Hejdå desktop.

Event: Är ni e-handelsbranschens bästa golfspelare? Läs mer här.

Att mobilen har tagit över är det förhoppningsvis ingen e-handlare som missat. Vi har slutat snacka om mobilanpassade sidor sedan en tid tillbaka, då det är något som är en självklarhet. Har du inte en mobilanpassad sajt så blir inte bara Google ledsen på dig utan även dina kunder.

Den senaste nyheten i den mobila revolutionen var dock att Google meddelade att de skulle börja använda den mobila versionen av sidan till sitt index. De skulle alltså sluta att använda sajten som du ser via en stationär dator eller laptop som primär källa för sitt index och därmed också sökresultaten.

Annons

I stället ska de använda mobilversionen till sökresultatet. Mer exakt så skulle Google surfa in på din sajt via en simulerad mobiltelefon och använda det de såg i den för själva sökresultatsidan.

LÄS ÄVEN: Stor förändring hos Google - mobilsajten går före desktop

Vi skrev om ändringen i slutet av mars i år och även om Google har sagt att det inte skulle påverka rankingen, var du hamnar i söklistan, så lär det kunna påverka det ändå. Till exempel hos de som inte har en responsiv sajt eller som inte har lyckats att få med all viktig information i den mobila versionen av sidan. Något som ibland kan vara lite klurigt då man förstås har mindre plats att jobba med i mobilen. Google förespråkar responsiva sidor där själva sajten automatiskt anpassar sin storlek för olika enheter.

SEO-experten Christian Rudolf berättade tidigare att svenska e-handlare förmodligen inte kommer att påverkas nämnvärt av ändringen, då vi är relativt duktiga på mobilanpassning, men att man bör kontrollera så att det är samma content i desktopversionen som i mobilversionen av sidan, annars kan man bli straffad av Google.

Det går snabbt framåt

Hur går det då för Googles så kallade "mobile-first index"? Det går snabbt framåt visar det sig. Sökjätten meddelade häromdagen att över hälften av alla sökresultat globalt nu indexeras via den version som visas för mobila enheter. Mobile-first indexing betyder alltså att Google börjar titta på din sajt från en "mobiltelefon" och använder det den ser där för att skapa sökresultatet. Det behöver alltså inte handla om en mobilanpassad sajt för att Google ska byta indexeringsmetod.

Om din sida har flyttats över till mobile-first indexing så kan du ha fått ett mail ifrån Google om ändringen, via Search Console. Du ska även kunna se i dina loggar på sajten att mer trafik kommer ifrån "Googlebot Smartphone" och att fler utdrag i Googles sökresultat kommer från mobilversionen av din sajt.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!