ANNONS

Googles läskiga lösning på den dåliga konverteringen

Googles läskiga lösning på den dåliga konverteringen

Googles lösning på den dåliga konverteringen i den mobila handeln är att ta över hela transaktionen.

ANNONS

Konverteringen är som vi rapporterat mycket lägre på mobilen än via den stationära datorn och även surfplattan. De större skärmarna tar oftast kunderna enklare genom butiken och kassan.

Många betalleverantörer jobbar med att öka denna konvertering genom att strömlinjeforma flödet och minska antal klick man måste genomföra på den lilla smartphoneskärmen.

Sökföretaget Google vill också öka konverteringen på mobilen eftersom detta i sin tur ökar priset de kan ta för sina mobila annonser.

Köpknapp direkt i söken

Nu planerar Google en ganska drastisk lösning. De ska nämligen testa en köpknapp direkt i sökresultaten, på sökannonserna. Denna köpknapp kommer sedan slussa kunden till Googles egen sida där man direkt kan avsluta köpet. Google kommer hantera betalningen men olika butiker och återförsäljare kommer stå för produkterna.

Testet skall till sin början endast gälla mobila sökningar, precis som deras senaste sökmotoruppdatering mobilegeddon, och syftet sägs vara att öka den mobila handeln för e-handlare och butiker.

Att låta Google stå bakom hela transaktionen är förmodligen inte något e-handlare hurrar över. Wall Street Journal som först rapporterade om detta meddelar dock att Google försäkrar e-handlarna om att kunderna fortfarande är deras.

Lovar lyfta ditt varumärke

Landningssidan som man kommer till via köpknappen skall exempelvis lyfta företagets varumärke på ett mycket tydligt vis. Och även om Google äger själva transaktionen, den sker på deras sida, så skall pengarna skickas vidare till e-handlaren. Google ska ta betalt via den traditionella annonsmodellen. Det vill säga när användare klickar på annonsen eller i detta fall köpknappen. Kunduppgifterna skall även skickas vidare, av naturliga skäl, som namn, adress och så vidare.

Den nya köpknappen är en del av Google Shopping. Sökjättens satsning på e-handeln som kan liknas vid Prisjakt i kombination med produktbildannonser direkt i sökresultaten. Tjänsten finns ännu inte till fullo i Sverige och köpknappen lär nog också hålla sig till USA till en början där Google Shopping är mer etablerat.

En köpknapp direkt i sökresultaten, med en tillhörande landningssida direkt hos Google, gör förstås företaget till allt mer av en marknadsplats än en objektiv sökmotor. Ännu en gång använder man ett problem, som den dåliga konverteringen i mobilen, till att flytta in mer av sitt egenkontrollerade innehåll över de organiska sökresultaten.

Den nya köpknappen skall börja synas inom de kommande veckorna.

 

Foto: Google Nexus

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se