H&M-konkurrenten testar ny lösning för Click & Collect

Kan hantera flera tusen paket.

Den spanska modegiganten Zara satsar som vi vet stort på e-handeln. Kedjan verkar allt mer välja bort fysiska butiker till förmån för nya e-handelsfunktioner, som till exempel leverans samma dag.

LÄS ÄVEN: H&M-rival raketar - väljer bort butiker för e-handel

Annons
Annons

Efter att ha lanserat snabba leveranser i flera stora städer utökar nu modekedjan sina funktioner för click & collect, alltså att hämta e-handelsorder i butik. Vi har tidigare berättat om det estländska företaget Cleveron och deras pakettorn, som använts av bland annat Walmart i deras satsning på click & collect.

LÄS ÄVEN: Handelsjättens Click&Collect löstes med besök i Estland

Skåpet är självlärande

Nu har företaget Cleveron utvecklat ett nytt paketskåp som kan hantera dubbelt så många paket, upp till 2000 stycken berende på storlek. Paketskåpet har helt enkelt integrerats i en vägg och kan bakom själva terminalen, där man hämtar ut paketen, expanderas till den storlek som behövs. “Skåpet” ska kunna växa på både bredden och höjden.

Den nya lösningen kallas CleverFlex och ska innehålla flera smarta funktioner. Skåpet ska till exempel lära sig nära det är hög pakettrafik och kan då optimera lagret av paket för att göra till exempel inleveranser så snabba som möjligt. Att hämta ut och sätta in paket ska i bästa fall ta sju sekunder.

Det nya modulära paketskåpet testas just nu i en av Zaras butiker i La Coruna i Spanien.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!