Hemköp skrotar matkassen – låter Middagsfrid fixa biffen

Låter nyaste förvärvet röra om i grytan.

Vi inledde november med att berätta att många av de färdiga matkasselösningarna tappar i popularitet. En stor undersökning från Svensk Digitalhandel och HUI Research visade att middagslösningarna minskat med nio procent hittills i år. Detta trots att nätmatshandeln som helhet ökat med 17 procent under samma period.

Orsaken tycks vara att lösplocket vinner mark, till nackdel för de färdiga middagslösninagarna.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Lösplocket tar över - nu går middagskassarna back

Kunder erbjuds 20 procents rabatt

Nu visar det sig att Axfood-ägda Hemköp märkt av samma trend. De har nämligen beslutat sig för att lägga ner sin egen matkasse. Men helt slut är det inte med kassen. Driften av denna tas nämligen över av koncernens senaste förvärv i nätmatsskaran, nämligen Middagsfrid. Detta ska ha framgått i ett kundmejl som Breakit tagit del av.

LÄS ÄVEN: Axfood köper Middagsfrid

I mejlet ska Hemköp bland annat ha utlovat att kunder som tecknar ett nytt avtal med Middagsfrid ska erbjudas 20 procents rabatt.

"Blir ett starkt erbjudande"

Förändringen ska också ha bekräftats av Axfoods presschef Claes Salomonsson.

- Det vore konstigt om man investerade i Middagsfrid utan att låta dem utvecklas på det de är bäst på, ska han ha sagt till Breakit.

Salomonsson ska dock inte ha velat uppge hur det gått för Hemköps tidigare matkasse.

 

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!