Jollyroom är inte förvånade över konkurrentens konkurs

Tar också emot leksaker från BR och Toys R Us.

Miljardbolaget och e-handeln Jollyroom meddelar idag att de inte har haft några problem med en svag julhandel i år, något som ska ha satt spiken i kistan för konkurrenten Top-Toy.

LÄS ÄVEN: Gick ej att rädda: Toys R Us konkar i Sverige och Danmark

Annons

Jollyroom ska ha ökat sin leksaksförsäljning med 60 procent under julhandeln. Under vissa dagar ska e-handlaren ha skickat ut 40 000 julklappar om dagen. E-handelsföretaget passar även på att kommentera den fysiska handeln med leksaker, som nu står i rampljuset efter Top-Toys konkurs.

- Barn- och babybranschen är relativt liten och när stora volymer flyttas till e-handeln på kort tid behövs en motsvarande reduktion av fysiska butiker. Leksaksbutiker kommer med stor sannolikhet att fortsätta finnas kvar men inte i den omfattningen som vi ser idag. Troligen kommer 150 leksaksbutiker i Norden att lämna den fysiska handeln under 2019, vilket motsvarar 2-3 butiker i veckan, säger företagets vd och grundare Ole Sauar i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Lekia fyller hålet efter Toys R Us

Jollyroom hoppar samtidigt på samma tåg som Lekia och berättar att de kommer att ta hand om kunderna som hamnat i kläm efter konkursen. E-handlaren kommer också att byta in julklappar köpta hos BR eller Toys R Us.

Varannan leksak kommer e-handlas

Medan Lekia kräver att produkten som byts ska finnas i deras sortiment så verkar Jollyroom vara lite mer generös och tar emot alla produkter köpta under oktober, november eller december hos BR eller Toys R Us. Erbjudandet sträcker sig även en månad längre, fram till den sista februari.

- Det är svårt för den fysiska handeln att kunna möta e-handelns serviceerbjudande när det kommer till att spara både tid och pengar, vilket är någonting som värderas högt av barnfamiljen. Stora inköp, en effektiv logistikkedja och lägre omkostnader gör att vi kan erbjuda våra kunder lägre priser. Sanningen är att om Jollyroom varit en fysisk butik hade vi behövt höja alla priser med 15–20 procent för att kunna driva vår affär med lönsamhet, säger Ola Sauar.

E-handlaren räknar samtidigt med att e-handeln kommer att stå för hälften av leksakshandeln i Norden inom loppet av 3–5 år.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!