Joy flyttar in e-handeln i sina fysiska butiker

Suddar ut gränsen mellan fysisk- och onlinebutik.

2019 började mindre roligt för MQ Holding som äger butikskedjorna MQ och Joy. I januari meddelade koncernen att de ska stänga en fjärdedel av Joys butiksnät. Samtidigt avslöjades det att företaget satsar på en bättre e-handel, men mer än det sa de inte. 

LÄS ÄVEN: Butikskedja stänger 13 butiker och sitt huvudkontor

Annons
Annons

Nu meddelar Joy att de har byggt in sin e-handel i två av sina fysiska butiker. En Joy-butik i Göteborg och en i Karlstad har blivit med touchskärmar som ger kunderna möjligheten att genomföra en e-handelsbeställning i butiken och betala på plats. 

- Det har varit en efterlängtad funktion från vår personal i butikerna. Vi i Joy-kedjan har alltid strävat efter att arbeta sömlöst mellan våra fysiska butiker och vår e-handel, för att underlätta för våra kunder. Det här är ännu ett steg i det arbetet, säger Josefin Larsson, marknadschef på Joy, i ett pressmeddelande.

Att erbjuda kunden att e-handla i den fysiska butiken blir allt mer populärt. I fredags lanserade Intersport ett liknande koncept. Men istället för en fast skärm, bär butikspersonalen med sig surfplattor. Dessa kan kunderna använda till att hitta varor, se hela sortimentet eller lägga en beställning hem eller till butiken. 

LÄS ÄVEN: Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!