Jula: ”Upplevelsen i varuhusen närmar sig webben”

"Våra varuhus går nu in i en ny fas".

Nu satsar Jula på att digitalisera sina varuhus så att deras olika försäljningskanaler kan börja flyta ihop. Den som har följt hemmafixarkedjans resa under de senaste åren förstår att detta är en ganska stor omställning.

Under 2011, när många företag jobbade hårt med att synas på webben, gick Jula helt emot strömmen och stängde plötsligt ner sin e-handel. Efter sex år insåg de vilket värde nätförsäljningen har och bestämde sig för att återigen öppna en nätbutik. En ny e-handel blev kedjans viktigaste satsning under 2017. Och i onsdags meddelade företaget att de rekryterat en ny inköpschef, som kommer med en hel del e-handelskunskap i bagaget.

Annons

LÄS ÄVEN: Jula rekryterar inköpschef - tungt e-handelsnamn

Jula ska byta ut alla prisetiketter i sina fysiska butiker till digitala prisskyltar, och siktar på att utrusta alla Julavaruhus i Sverige med de digitala prisetiketterna under 2019.

– Digitala prisetiketter tar oss till nästa nivå, säger Magnus Sigurd, affärsutvecklingschef på Jula, i ett pressmeddelande och tillägger:

– Digitaliseringen av våra varuhus går nu in i en ny fas, de digitala etiketterna ger så mycket mer möjligheter än att bara sätta ett digitalt pris. Saker som i den fysiska handeln tidigare inte var möjligt kan vi med digitala prisetiketter göra ganska enkelt. De olika kanalerna börjar flyta ihop, upplevelsen i varuhusen närmar sig nu upplevelsen på webben, säger Magnus Sigurd.

En satsning på digitala prisskyltar gjorde kedjorna MediaMarkt och Elgiganten redan under 2015. Elektronikaktörerna gjorde det av samma anledning som Jula - för att knyta ihop deras fysiska butiker med e-handeln, men även för att kunna anpassa priserna snabbt och möta konkurrensen från e-handeln.

LÄS ÄVEN: Digitala prislappar ska smälta ihop online och offline

– Med digitala prisetiketter kan vi nu sömlöst möta kundens förväntningar på ett ännu bättre sätt. Vi vet att vi alltid kommer att ha rätt pris på alla våra produkter på samtliga plattformar. Saldo och inventering säkerställs enklare, och produkter finns alltid på rätt plats. Vi får helt enkelt en högre kvalité i vårt totala erbjudande, säger Magnus Sigurd.

De digitala prisetiketterna kommer även att placeras i Julabutikerna i Norge och Polen under 2020.

Annons

Annons