Kina och Tmall en guldgruva för västerländska e-handlare

Den kinesiska medelklassen hungrar efter västerländska produkter, något som lockar allt fler exklusiva varumärken och e-handlare till Tmall.

Tyskland och Storbritannien har länge varit svenskarnas favoritländer när det ska e-handlas över gränserna. I sommar knep dock Kina förstaplatsen, om man ska tro PostNords rapporter, men det är inte bara västerländska kunder som shoppar från öst, det skickas även en hel del e-handelspaket åt andra hållet.

I Kina hungrar nämligen den snabbt växande medelklassen efter importerade varor. USA ligger inte helt oväntat i topp, och enligt en nyligen publicerad rapport från Paypal, shoppar 26 procent av de kinesiska nätkunderna från utländska sajter.

Annons
Annons

Kläder, elektronik, kosmetika samt dryck och mat är de mest populära produkterna och det här är något som allt fler västerländska företag och varumärken insett. Under de senaste åren har allt fler amerikanska och europeiska återförsäljare tagit klivet in i Kina, men att göra det på egen hand inte helt enkelt. Tur då att Alibaba finns till hands.

JD.com utmanar Alibaba

De utländska återförsäljarna har på kort tid poppat upp som svampar ur marken på Tmall, Alibabas marknadsplats som främst riktar sig till större företag och varumärken. Listan kan göras hur lång som helst och det finns även svenska aktörer som gjort slag i saken.

I slutet av 2015 rullade Polarn O. Pyret ut sina kläder i Kina med hjälp av Tmall och i mars 2016 gjorde den svenska modekedjan Monki, som redan hade fysiska butiker i Kina, detsamma. Att sälja på någon av Kinas e-marknadsplatser beskrivs nästan som ett måste för att nå ut i Kina, och med rätt produkter finns det stora möjligheter.

Alibaba har omkring 400 miljoner kunder i Kina och Tmall räknas som nummer ett för större e-handlare och varumärken. Konkurrenten JD.com har dock lyckats locka en hel del västerländska aktörer på sistone och vill mer än gärna ta upp kampen med Alibaba, som även driver Taobao. En marknadsplats som främst riktar sig till kinesiska e-handlare.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!