Miljardbolag köper upp svensk nätbutik

Omsätter 27 miljarder - storsatsar på e-handel.

E-handelsföretaget Proffsmagasinet, som omsätter ungefär 260 miljoner kronor på att sälja bland annat verktyg och mätinstrument till privatpersoner och företag, har fått en ny ägare. Företaget har nämligen köpts upp av B2B-jätten Ahlsell, som också säljer bland annat verktyg och maskiner.

"Ger oss ytterligare kunskap om e-handel"

I ett pressmeddelande beskrivs köpet som ett sätt för Ahlsell att stärka sin e-handelsposition. Både för Ahlsell och för Proffsmagasinet uppges e-handeln vara en stark tillväxtkanal.

Annons

LÄS ÄVEN: Proffsmagasinet satsar på snabba leveranser till dörren

- Vi är starka online redan idag. Förvärvet av Proffsmagasinet möjliggör att vi kan ta del av deras erfarenhet av digitalisering, vilket ger oss ytterligare kunskap om e-handel och nya sätt att möta professionella kunder. Historiskt har Proffsmagasinets omsättning ökat i takt med att deras sortiment breddats, säger Johan Nilsson, vd och koncernchef i Ahlsell AB, i en kommentar.

Stort sortiment i kombination med e-handel

Proffsmagasinet är utöver Sverige etablerat i Norge och Finland, där bolaget går under namnet Staypro. Företaget uppges ha ungefär 17 000 produkter i sitt sortiment, men det är alltså framför allt företagets e-handelssatsningar som har intresserat den nya ägaren.

- Genom att vi kombinerar vår produktbredd inom verktyg och förnödenheter med deras e-handel kan vi erbjuda marknadens bästa produktsortiment till en ännu större kundbas av proffs. Det går i linje med vår multi-kanalstrategi som gör att vi alltid är nära kunden, säger Johan Nilsson.

Ahlsell omsätter 27 miljarder kronor och är etablerade i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Estland, Polen och Ryssland. Företaget delger inte hur mycket det fick betala för Prooffsmagasinet. 

Annons