Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

De flesta har vid det här laget hört om e-handelsjättens kassalösa butikskoncept Amazon Go, och vi har vid flera tillfällen berättat om olika utmanare.

Bland annat har Microsoft och den amerikanska butikskedjan Kroger tillsammans skapat en egen version "Scan, Bag, Go". Vi har även sett en svensk aktör, Panini Internazionale, öppna fyra butiker med Paninis så kallade “Grab-and-Go”-koncept. Den sista versionen fungerar genom att kunderna skannar varans QR-kod med mobilen och betalar för den i Paninis app med hjälp av Mobilt BankID.

Annons

Det vi senast rapporterade om i ämnet handlade om Robert Ilijason och hans Näraffär som nu bytt namn till The Moby Mart och som planerar att öppna i Sverige igen.

LÄS ÄVEN: Världens första kassalösa butik ska återvända till Sverige

Svensken var först

Det visade sig att trots att man hört mest om Amazon Go - så var de inte först på marknaden med idén om en obemannad butik. Robert Ilijasons Näraffär, världens första obemannade kassalösa butik, lanserades 2016 och e-handelsjätten öppnade sin första Amazon Go-butik 2018. 

Det var den historie-lektionen, och nu till det senaste. 

Carrefour, en av världens största detaljhandelskedjor grundat i Frankrike 1958, meddelar att de har tagit det obemannade och kassalösa butikskonceptet till nästa nivå.

Alla tidigare nämnda koncept gick ut på att kunden både skannade varorna och betalade för dem med mobilen. Amazon Go använder mobilen vid ingången, men efter det sköter butiken resten.

Sensorer registrerar rörelser

Nu vågade Carrefour utmana dagens teknik ännu mer än sina konkurrenter, och skapade en kassalösbutik som låter kunden betala med endast sitt ansikte, det rapporterar PSFK. Den franska kedjan blir på så sätt en riktig konkurrent till Amazon Go som idag redan har flera fungerande butiker.

Som kund går man bara in i butiken och plockar det man vill ha, utan att skanna några streckkoder. Samtidigt skannas och registreras kundens alla rörelser av kameror och sensorer i butiken. När man är klar avslutas shoppingrundan med att kundens ansikte skannas och betalning sker.  

Annons

I Massay, en kommun i de centrala delarna av Frankrike, har Carrefour sitt huvudkontor och där pilottestas just nu företagets nyaste butikskoncept, Flash, som bygger på ansiktsigenkänning. Butiken är på cirka 50 kvadratmeter och har 1 300 artiklar i sortimentet. 

Än så länge är butiken bara tillgänglig för Carrefours egna anställda, men efter testperioden vill företaget ta flashbutikerna ut i världen. 

Annons