Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Att finnas på nätet är nästan ett måste för att överleva konkurrensen idag. Men de fysiska butikerna uppfyller också en viktig roll i vårt digitala samhälle, därför väljer flera företag att ha kvar dem och istället jobba på att förbättra sin omnikanal. 

Ett populärt exempel av vad butiker satsar på när det kommer till omni-temat är digitala skärmar och surfplattor. Men nu presenterar teknikföretaget ShopExp en smart-spegel som både kan frigöra butiksyta när provrum inte längre behövs, och tid för kunden när den inte behöver klä av sig och klä på sig för att prova plagg. 

Annons

Smartspegel-företaget är dock inte först. Redan 2015 kunde vi berätta att en sådan spegel hade tagits fram för att koppla ihop butiken med e-handeln. Och bland annat H&M och Zara är två företag som faktiskt har installerat en sorts smart-spel i respektive flaggskepps-butik. 

LÄS ÄVEN: Robotar och smarta speglar i modejättens e-handelsbutik

En smart spegel är en stor digital skärm som genom en kamera visar personen som står framför skärmen i den smarta spegeln. Personen ska då kunna välja olika plagg för att se hur de ser ut på kroppen i den digitala skärmen. Kunden ska alltså slippa hela biten med att gå till provrum och testa olika storlekar. 

Och så fungerar även ShopExps speglar, men tekniken bakom ska vara ännu mer utvecklad än tidigare. Tillverkarens tanke är att onlinebutiker enkelt ska kunna finnas offline genom en sådan spegel. 

Kunderna ska kunna se och testa alla plagg i spegeln och samtidigt även beställa dem.  

– Alla pratar om online och fysiska butiker som konkurrenter, så jag bestämde mig för att komma med någonting däremellan, säger Chandan Panda, grundaren av ShopExp, till Power Retail och fortsätter:

– Det här är inte bara en spegel utan en tredimensionell, mobil, digital popup-butik. Dessa speglar kan användas som mobila digitala butiker, när företag vill skapa en popup-butik utan stora investeringar.

Annons
Annons