Pepsis e-handel går mot en miljard dollar i år

Har i dagsläget 200 anställda som arbetar med försäljningen på nätet.

Läskjätten Coca Cola tyckte tidigare i år att e-handeln var ett problem, bara för att senare ändra sig och rubricera e-handeln som en av företagets viktigaste kanaler. Hos konkurrenten Pepsi verkar skiftet till e-handeln dock ha varit lite mindre dramatiskt.

Ökade med 100 procent på ett år

I alla fall om man ska tro en ny artikel i Internet Retailer, som rapporterar att Pepsis e-handel är på väg att nå en miljard amerikanska dollar i omsättning det här året. Företaget har enligt uppgift en styrka på 200 personer som är särskilt dedikerad till att främja Pepsis försäljning på nätet.

Annons

Totalt omsätter Pepsi 63 miljarder dollar om året, så e-handeln utgör dock fortfarande bara en liten del av företagets försäljning. Men en miljard dollar ska dock vara en dubbling jämfört med förra årets e-handelsomsättning.

- Den delen växer verkligen galet mycket. Vi sköter den mer som ett tech-företag och mindre som ett företag med produkter för konsumenter, och den är verkligen portföljens stjärna just nu, säger Pepsis ekonomichef Hugh Johnston till tidningen.

E-handelspersonal har eget kontor

Pepsi har sedan ungefär två år tillbaka ett särskilt e-handelskontor på centrala Manhattan, vilket är ungefär en timmes resa från Pepsis huvudkontor utanför New York City. De som arbetar på e-handelskontoret har bland annat i uppgift att paketera Pepsis produkter så att de går att sälja hos aktörer som Amazon och Boxed.com.

Enligt Internet Retailer är Pepsis e-handelsambitioner dels ett sätt för företaget att möta både den sjunkande läskförsäljningen, och dels ett sätt att hålla sig i framkant när Amazon avancerar på livsmedelsmarknaden.

Annons