PostNords jultillägg i Danmark gäller bara frakt till Sverige

Tre kronor extra för varje paket som ska över sundet.

Som Ehandel.se nyligen avslöjade kommer PostNord att införa ett så kallat kapacitetstillägg när julhandeln närmar sig. Mer exakt kommer e-handlare som använder sig av tjänsterna MyPack Collect, MyPack Home, Return Drop Off och Return Pickup, att få betala fyra kronor extra per kolli under perioden från den 15 november till den 31 december.

LÄS ÄVEN: Därför höjer PostNord julpriserna för e-handlare

Annons
Annons

Ingen extra kostnad inom Danmark

Tilltaget fick ett minst sagt svalt mottagande från både Svensk Digital Handel och diverse e-handlare som Ehandel.se har haft kontakt med.

LÄS ÄVEN: "Avtalsbrott" och "ren prishöjning"

Nu kan vi avslöja att information om PostNords kommande kapacitetstillägg även har skickats ut till danska e-handlare. Men trots att PostNords ägs av både den svenska och den danska staten, och rimligen har en del extra arbetsbörda i samband med julhandeln även i Danmark, så är det enligt brevet bara försändelser till Sverige som kommer att drabbas av den extra avgiften.

"Vad vill de egentligen?"

I Danmark är kapacitetstillägget satt till tre danska kronor per kolli, vilket med dagens valutakurs motsvarar ungefär 4,25 svenska kronor. Beroende på hur många paket man skickar till Sverige under den aktuella perioden kan det alltså bli en ganska betydande extra kostnad att betala.

Precis som sina svenska kollegor är flera danska e-handlare missnöjda med PostNords besked. Ett antal personer har uttryckt sitt missnöje i en e-handelsgrupp på Facebook.

- Vad vill de egentligen? frågar en person, med tydlig adress till PostNord.

- Det här är totalt komiskt. Tänk att de kan med att skicka ut det, tycker en annan.

"Kapacitetsutmaningen störst i Sverige"

Att kostnaden per paket faktiskt blir högre för de danska e-handlarna än för de svenska, förklarar PostNord med att avgiften bestämdes i augusti och att valutakursen sedan har förändrats över tid. 

Annons
Annons

Borde inte ett kapacitetstillägg vara dynamiskt och justeras utifrån hur arbetsmängden ser ut? Ingen vet ju exakt hur årets julhandel på nätet kommer att bli. Eller har ni tagit ordentlig höjd med det här beloppet?

- Vi gör prognoser utifrån erfarenheterna från förra julen och utvecklingen under året. Det tillägg vi nu inför baseras på detta. Under våren såg vi en accelererande tillväxt, och i synnerhet stora volymer under vissa peak-perioder som påsken. Mot denna bakgrund kunde vi se att julperioden i år skulle bli mer utmanande än vad vi tidigare kunnat förespå och insåg att vi behövde ta till ytterligare åtgärder, skriver Maria Ibsén, pressansvarig hos PostNord, i ett mejl till Ehandel.se.

Varför behövs ett kapacitetstillägg i Sverige men inte i Danmark?

- På de olika marknaderna ser e-handelstillväxten och kapacitetsutmaningarna olika ut. I år är kapacitetsutmaningen i Sverige allra störst och därför införs kapacitetstillägget här.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!