Scandinavian Photo köper sin sjunde butik

Det händer mycket hos Scandinavian Photo och nu förvärvar man butiken ProCenter i sin satsning på att vinna marknaden för "allt runt bilden".

Det gamla postorderföretaget Scandinavian Photo är på frammarsch. I år har man lanserat en ny e-handel, öppnat sin sjätte fysiska butik och nyanställt i jakten på att bli nummer ett inom "allt runt bilden".

Nu förvärvar Scandinavian Photo butiken och företaget ProCenter Yrkesfotobutiken AB. I och med köpet har man sju butiker i Norden och samtidigt blir man starkare inom områden som studio och hyrservice.

Annons

- Genom ProCenter tillför vi ytterligare gedigen yrkeskompetens och kan förstärka vårt utbud inom områden som pro, studio, hyrservice och inte minst inom bildproduktion med printservice inom ”Fine Art”. ProCenter har idag en betydande produktion av ”Fine Art”-utställningar och bildproduktion. Det är ett område vi tillsammans kan utveckla ytterligare, säger Lars Bonander, VD på Scandinavian Photo.

Köpet är en del i den fortsatta utvecklingen av kunderbjudandet att leverera allt runt bilden, något vi rapporterade om tidigare i veckan när man anställde Desmond Lindberg som ny CFO.

Marknaden ändras snabbt

Matias Ibanez, VD på ProCenter, ser framför sig en snabbt föränderlig marknad och Scandinavian Photo ska vara rätt partner för att kunna hålla sig konkurrenskraftiga. Butiken har i över 20 år erbjudit fotografer och bildköpare service och försäljning av foto- och kringutrustning.

- Vi måste växa och bredda oss för att vara konkurrenskraftiga. Då är Scandinavian Photo rätt partner. Scandinavian Photo har målgrupp, logistik, marknads- och försäljningskanaler på många orter som vi idag inte når. Tillsammans kan vi utveckla våra företags gemensamma intressen, säger Matias Ibanez.

Scandinavian Photo jobbar nu vidare mot att bli det självklara valet för alla som arbetar med bild. ProCenter förvärvas i september 2015 och blir som sagt kedjans sjunde butik i Norden.

 

På bild: Matias och Lars

Annons
Annons