Sellpy omsatte över 100 miljoner – ”Jobbar på alla fronter”

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

E-marknadsplatsen Sellpy.se har sedan starten 2014 vuxit både geografiskt och vad gäller verksamhetens storlek. Så sent som i oktober utökade företaget sin lageryta och fördubblade kapaciteten. Secondhandsajten har nu alltså tre lager; ett i Stockholm och två i Upplands Väsby med sammanlagt mer än 300 anställda. 

LÄS ÄVEN: Sellpy med nytt lager - storsatsar på hållbarhet

Annons
Annons

Under 2017 dubblade bolaget sin omsättning och landade på 88 miljoner kronor, men med röda resultatsiffror på nära minus 13 miljoner. 

Nu meddelar Breakit att Sellpy har ökat omsättnignen med 36 procent under 2018, och landade därmed på 117 miljoner kronor. Resultatet har dock fortsatt att sjunka och ligger nu på minus 15 miljoner kronor.

– Vi fortsätter att investera i tillväxt, ett nytt lager, det kräver kapital. Vi är överlag nöjda med siffrorna, trots att vi inte är lönsamma - men vi är inte långt därifrån, säger Michael Arnör, vd och medgrundare av Sellpy.

Framåt planerar dock inte bolaget att försöka vända det röda resultatet till svart. Det som Sellpy fokuserar på nu är fortsatt tillväxt snarare än vinst, och för att lyckas med det är aktören inte i behov av externt kapital. 

Enligt Michael Arnör har Sellpy, under första halvan av 2019, fördubblat omsättningen jämfört med samma period förra året. En bidragande faktor till det kan vara en förbättrad kundupplevelse. Sellpy har under den senaste tiden satsat på att utveckla sälj-och köptjänsten och de system som hanterar sakerna som kommer in till Sellpy.  

En AI-driven prissättningsmodell har implementerats och maskininlärning som utvecklas i takt med att allt fler varor hanteras av systemet.

– Vi fortsätter att jobba på alla fronter för att göra det enklare och trevligare att handla begagnat. Det handlar om att lyfta upplevelsen, säger Michael.

Annons
Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!