Tictail-grundare lobbar för nya e-handelsregler inom EU

Snåriga regler och lokala bestämmelser gör det onödigt svårt för e-handlare att expandera i Europa och nu tar Näringsminister Mikael Damberg hjälp av Tictails grundare Siavash Ghorban för att få till en förändring.

EU jobbar vill få fart på den gränsöverskridande e-handeln. Bland annat genom att ta fram en ny plattform för tvistlösning på nätet, en sida som alla e-handlare snart måste länka till. EU har även lagt förslag på en ny dataskyddsförordning som ska göra det lättare för e-handlare att sälja över gränserna.

Den nya förordningen har dock fått kritik från bland annat Klarna, och man är inte ensamma om att kritisera EU:s olika e-handelsregler. Näringsminister Mikael Damberg ger nu EU:s befintliga regelverk en känga och menar att de sätter stopp för e-handlare som vill expandera i Europa.

Annons
Annons

I en intervju med Di Digital säger han att fri rörlighet för varor och tjänster är en av hörnstenarna inom EU, men att snåriga regler och lokala bestämmelser gör det onödigt svårt för e-handlarna.

– Det är nästan omöjligt att skapa effektiva plattformar med de här reglerna. Till exempel finns det regler kring hur stora annonser får vara i olika länder, säger näringsminister Mikael Damberg till Di Digital.

Behövs en gemensam lagstiftning

Men det finns gott om skillnader mellan EU-länderna som ställer till det enligt Damberg. Till exempel vilken information som får lagras när det gäller användare och kunder, men även språkkrav eller på vilket sätt som kontaktinformation ska uppges.

För att få till en förändring har Näringsdepartementet nu valt att ta in experthjälp från e-handelsvärlden i form av Tictails medgrundare Siavash Ghorbani.

I början av februari reser han, tillsammans med Mikael Dambergs statssekreterare Eva Lindström, till Amsterdam för att delta i ett möte mellan EU:s näringsministrar. Där ska man argumentera för harmoniserade regler på EU:s inre marknad.

– I praktiken är det 28 olika regelverk vi behöver ta hänsyn till. Att gå ut i Europa är i stort sett lika komplext som att gå ut globalt. Målet är att harmonisera det här med gemensam lagstiftning inom Europa, säger Siavash Ghorbani.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!