Underleverantörer kör olagligt ut e-handlarnas varor

"Katastrofalt och inte acceptabelt".

Sveriges Radio gjorde nyligen ett reportage om bristande säkerhet och dåliga arbetsvillkor inom de populära "sista milen-leveranserna". 

Att webbutiker lockar kunder med fri frakt och leverans samma dag är ett högst vardaglig trick. Samtidigt rapporterar e-handlare hur de tar ansvar och ställer krav på företagen för att göra leveranserna mer miljövänliga. Men SR:s reporter har vänt på steken och undersökt hur dessa leveranser egentligen går till utifrån förarens perspektiv. 

Annons

"34 000 paket om dagen"

I Morgongåva i Uppland har flera stora e-handelsföretag sina lager. För reportagets skull beställde SR:s reporter en produkt från Apotea, som har sitt lager i Morgongåva.

– Härifrån skickas det ut mellan 30 000 och 34 000 paket om dagen, som motsvarar ungefär 150 000 artiklar, berättade Maria Alriksson, affärsutvecklingschef på Apotea, för SR. 

LÄS ÄVEN: Apotea investerar i automatiserat plocklager

Produkten som journalisten beställde hade ett värde av 12 kronor, frakten var fri och bestälningen levererades hem till dörren.

– Jag tror att om inte 99 så i alla fall 90 procent av anledningen till varför det har gått bra för Apotea är för att vi har jobbat superhårt med leveranserna, säger Pär Svärdsson, vd på Apotea.

Men vad betyder egentligen att en leverans är gratis? Kan leveransen hem, ända fram till dörren, inte kosta mer än 12 kronor? Pär Svärdsson förklarar:

– Det är ju så här, någon betalar ju frakten och i detta fall är det ju Apotea som betalar. Men nästa gång, då beställer kunden tio eller tjugo paket olika saker - och då blir det en fungerande affär för oss. 

Att företaget erbjuder fri frakt ingår alltså i exempelvis Apoteas marknadsföring.

Annons

E-apoteksjätten är en av de företag som ställer miljökrav på sina underleverantörer. När arbetsvillkoren och trafiksäkerheten tas upp svarar Pär Svärdsson att "det är viktigt att allt går rätt till" men tillägger: 

– Jag hoppas att det är bra, men däremot är jag inte säker på hur det är. 

LÄS ÄVEN: Stark start för Apoteas miljözon: "Har tagit det till sig"

Fraktföretag hyr in externa förare

Vanligtvis går det till som så att e-handlare köper leveranstjänster av fraktföretag. Men fraktföretagen har inte bara egna anställda, utan anställer även underåkerier eller hyr in förare från andra bemmaningsföretag. Enligt SR:s grävjournalist betalar ofta dessa åkerier lön under kollektivavtals nivå. 

För reportagets skull beställde reportern sammanlagt 16 olika paket under en månad, och undersökte leveransfirmorna.

De 16 beställningarna lämnades av 16 olika förare från tio olika företag. Två av bilarna som kom visade sig inte vara registrerade på rätt sätt, trots att yrkesmässig trafik endast får bedrivas av den som har trafiktillstånd enligt lag. Fem av åkeriföretagen utreds av, eller har anmälts till, arbetsmiljöverket det senaste året. Två av beställningarna innehöll alkohol, men trots att mottagaren enligt lag ska id-kollas vid mottagning - oavsett ålder, fick reportern visa legitimation vid leverans endast en gång. 

Men för att ta ett konkret exempel kan vi gå tillbaka till beställningen från Apotea. E-handelsjätten Apotea köpte alltså en leveranstjänst av företaget Airmee - som i sin tur har använt Homefleet som underleverantör för att leverera Apoteas paket. 

Körde med sommardäck på vintern

Under 2018 kom det in fem stämningsansökningar hos tingsrätten, mot Homefleet, angånde utebliven betalning av semesterersättning på lönen. 

SR träffade en anställd på Homefleet, som bland annat berättade att de fick köra med sommardäck under vintern. Trots att förarna påminde företaget om faktumet, fick de order om att fortsätta köra och leverara paket utan att byta till vinterdäck. 

LÄS ÄVEN: PostNord om misshandeln: "Chauffören är uppsagd"

Airmees vd, Julian Lee, sa att de är medvetna om problemen, och att de vet om ännu fler liknande problem som är kopplade till med Homefleet Group. Men Julian Lee menar att han inte kan förklara, på grund av juridiska skäl, varför de fortsätter att samarbeta med Homefleet.

– Vi har varnat Homefleet skriftligt och muntligt. Vi vill inte ha åkerier som jobbar under dessa villkor. Vi har tagit kontakt med transportstyrelsen, så detta är en pågående process. Det är katastrofalt och inte acceptabelt, säger Julian Lee.

Aktiva fordon är ej registrerade

Reportern konfronterade Homefleets vd och grundare Sebastian Brodin. Vd:n svarar att företaget aldrig kört med sommardäck på vintern, och angående stämningsansökningarna om obetalda semesterersättningar - så var allt bara ett missförstånd.

Men enligt Sveriges Radios grävreporter äger Homefleet 81 fordon varav 23 av dem, som är lastbilar och lätta lastbilar, inte är registerade för godstrafik. På det svarar Sebastian Brodin:

– När vi registerar fordon, så regstrerar vi de bilar som körs varje dag. Man registrerar de bilar som man använder hos transportstyrelsen. 

Så ni sitter och registrerar bilar varje dag? 

– Inte alla bilar, vissa bilar kör vi varje dag. Så allt beror ju på vilka bilar som är på verkstaden eller inte. Vi loggar in på transportstyrelsen och registrerar de bilar vi använder den dagen. 

– Det blir billigare försäkring om man inte har registrerade bilar när man inte använder dem. 

Men så enkelt var det inte. Journalisten har grävt fram att alla oregistrerade lastbilar faktiskt inte står stilla. Av de 23 fordon som inte är registerade för godstrafik - används 22 stycken ganska mycket ändå, och de har exempelvis passerat vägtullar och i samband med det har vägskatt betalats.

Varför det var på det viset kunde Homefleets vd inte svara på, men enligt honom kör företaget inte med bilar som inte är registrerade som godstrafik. 

– Då är det en miss i registreringen, svarar Sebastian Brodin.

Enligt trängselskattskamerorna som kollades upp, visade det sig att även två bilar som har körförbud sedan den 28 november 2018 ändå är i trafik. Fordonen kördes hela december, januari, februari och mars och företaget har betalat skatt för dessa fast att de har körförbud. 

– Det är jättekonstigt. Det ska vi absolut rätta till i så fall, säger Sebastian Brodin.

"Det är inte okej"

När Apoteas vd fick reda på vad SR har grävt fram blev Pär Svärdsson inte glad över nyheten. 

– Vi har ju kontroller av det här, men detta har vi inte upptäckt. Jag vet inte om vi inte har haft direkt kontakt med företaget eller vad detta kan bero på. Det här är helt nytt för mig. Men jag ska kolla upp detta. Det är inte okej att köra med potentiellt farliga bilar och villkor, säger Pär Svärdsson. 

Direkt efter intervjun kollade SR:s reporter upp Homefleet igen och då hade Sebastian Brodin registrerat alla 23 fordonen för godstrafik. Men vad man även kunde se - var att de flesta fordonen inte hade varit registrerade på flera år. 

Airmee är inte de enda som har avtal med Homefleet. Många stora leveransföretag har avtal med bolaget, som Homefleet leverarar paket och matvaror åt. 

Annons