Zalando om Sverige: ”En ytterst attraktiv region”

Efter att ha passerat miljarden i Sverige ska Zalando bland annat sälja mer svenskt mode.

I slutet av förra veckan kunde vi berätta att Zalando har nått Nellys storlek på den svenska modemarknaden, vilket innebär att den tyska modegigantens omsättning i Sverige har passerat en miljard svenska kronor.

Den siffran har vi fått fram genom att undersöka hur mycket skatt Zalando betalade in i Sverige under året som gick. Zalando vill dock inte uttala sig närmare om att ha passerat miljardgränsen på marknaden i norr.

Annons

- Vi kommenterar aldrig landspecifika siffror. Så vi varken konfirmerar eller dementerar era uppgifter, skriver Sigrid Dahlberg-Krajewski, kommunikationschef för Norden på Zalando, i ett mejl till Ehandel.se.

"Gör en strategisk investering"

Så sent som i morse lät Zalando dock meddela att bolaget siktar på fortsatt tillväxt det kommande året, och med tanke på satsningarna som aviserats i Sverige - till exempel det nya lagret som ska bli mellan 20 000 och 30 000 kvadratmeter stort - ser Sverige ut att vara ett land som Zalando ser stor poential i.

- Den nordiska regionen för e-handel är ytterst attraktiv och Sverige har en stark utvecklingspotential. Zalando är marknadsledare för mode online och vi arbetar konstant för att utöka vår service. Att vi nu gör en strategisk investering och öppnar ett lager i Sverige möjliggör för ännu snabbare leveranser och en bättre kundupplevelse. Vi ser även att svenskarna är starka påhejare av lokala designers, så vi utökar även vårt utbud av svenskt mode och samarbeten under året, kommenterar Kenneth Melchior, Nordenchef på Zalando.

Det är dock fortfarande okänt var i Sverige det nya lagret ska ligga, och exakt vad det kommer innebära för de svenska Zalandokunderna.

- Vi har inga närmare uppdateringar att ge än, då vi fortfarande är i samtal om tänkbara partners, skriver Sigrid Dahlberg-Krajewski.

Annons