Zalando storsatsar på skönhetsprodukter

Målet är att omsätta 1 miljard euro bara i Norden.

Det är mycket runt Zalando just nu. Det svenskbaserade lagret i Brunna utanför Stockholm är klart och igår skickades det första paketet från det nya komplexet.

Nu meddelar den tyska modejätten att de under våren 2018 kommer att ta sig an ytterligare ett produktområde, skönhet.

Annons

- Zalando kommer att ge sig in på skönhetsmarknaden under våren 2018 för att ta sig an den unika möjligheten för skönhetshandel på nätet som finns i Europa. Vi vill även komplementera vårt nuvarande modesortiment, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Även parfymer ingår

I satsningen kommer hela skönhetskategorin att ingå, vilket inkluderar kosmetika, hudvårdsprodukter och parfymer.

LÄS ÄVEN: Modejätten Boozt ger sig in i ny miljardbransch

De nya produkterna kommer att finnas i olika prisklasser och ska inledningsvis lanseras i Tyskland, varpå andra marknader väntas följa i takt med att satsningen intensifieras.

Omsättningen ökar med minst 27 procent

Samtidigt meddelar koncernen sina preliminära siffror för tredje kvartalet, som i vanlig ordning visar på goda resultat. Omsättningen uppgår under kvartalet till mellan 1,064 och 1,081 miljoner euro, vilket motsvarar en tillväxt på mellan 27,5 och 29,5 procent.

Samtidigt tror företagets Nordenchef, Kenneth Melchior, att det nya Sverigelagret nu kommer att bidra till företagets fortsatta tillväxt.

- Norden är en nyckelmarknad för Zalando och vi ser en stark potential för att fortsätta utöka vårt erbjudande. Vi har en ambitiös men realistisk tillväxtambition att nå en omsättning om 1 miljard euro de kommande åren.

Annons
Annons