Förra Äret kunde vi avslöja de första faktiska siffrorna för hur Zalandos svenska satsning fallit ut sedan starten 2012. Vi lÀmnade en prognos baserad pÄ historisk tillvÀxt för de oredovisade mÄnaderna under 2015, som landade pÄ strax över en miljard kronor.
2015 Ärs omsÀttning under miljarden
FrÄn de handlingar vi tagit del av har vi berÀknat att kalenderÄret för Zalando i Sverige slutade pÄ en omsÀttning om 912 miljoner kronor. En siffra som ska stÀllas i paritet mot 2014 dÄ omsÀttningen hamnade pÄ 600 miljoner kronor vilket gav en Ärlig tillvÀxt om 52 procent. Detta Àr nÄgot lÀgre Àn den Ärliga tillvÀxten under 2014 som landade pÄ strax över 63 procent.
TillvÀxten Q3 och Q4 de lÀgsta sedan start
Att omsÀttningen ej nÄdde vÄr prognostisterade omsÀttning utan underlevererade med nÀstan 15 procent berodde pÄ att bolaget upplevde sin sÀmsta tillvÀxt sedan start i Sverige under tredje kvartalet 2015. JÀmfört med tillvÀxten om 68 procent 2014, nÄdde man endast en tillvÀxt om 38 procent under motsvarande kvartal 2015.
Detta var ocksÄ den sÀmsta tillvÀxt under ett kvartal Zalando haft sedan lanseringen. En starkt bidragande faktor var september mÄnads omsÀttning som endast ökade 7 procent mot 2014. JÀmfört med bolagets globala siffror, som landade pÄ 42,2 procent för tredje kvartalet, underpresterade Sverige.
LÀgre tillvÀxt att vÀnta under 2016
Tittar vi pÄ trenderna i bÄde kvartals- och mÄnadstillvÀxten sÄ ser det onekligen ut som att vi bör förvÀnta oss betydligt mindre procentuell tillvÀxt under innevarande Är. FortsÀtter trenden enligt de tre senaste kvartalen bör en ÄrstillvÀxt hamna pÄ runt 40 procent.
Detta skulle innebÀra att man kan förvÀnta sig en omsÀttning under kalenderÄret 2016 om 1,25 till 1,3 miljarder kronor.
Det som eventuellt kan höja denna prognosen Àr att Zalando historiskt sett varit vÀldigt starka pÄ att skapa tillvÀxt under första kvartalet. TillvÀxten under första kvartalet 2015 var exempelvis över 100 procent.