Affären i hamn – nu ska man bli störst i Norden

"Ska vara förstahandsvalet".

Tidigare i somras kom beskedet att den danska skönhetsjätten Matas köpt loss Kicks Group från Axel Johnson för 1,1 miljard kronor. Nu har bläcket torkat och affären är officiellt slutförd, vilket innebär att Kicks och Skincity från och med i dag ingår i Matas-koncernen.

LÄS ÄVEN: KICKS säljs till danska jätten: ”Tar idag det stora klivet”

Annons

Tillsammans omsatte Kicks Group och Matas drygt 11,4 miljarder kronor under 2022, via e-handel och 500 butiker runt om i Norden. Och Matas vd, Gregers Wedell-Wedellsborg, sticker inte under stol med planerna framöver. Målet med förvärvet är att skapa en ledande nordisk skönhetsaktör.

Vår vision är att vara ledande inom skönhet och välmående i Norden. Tillsammans kan vi stärka både Matas, Kicks och Skincity samt säkra en accelererad expansionstakt och lönsam tillväxt. Ambitionen är att Kicks och Matas ska vara förstahandsvalet på våra respektive marknader, säger Gregers Wedell-Wedellsborg, i en kommentar.

Drivas i egen regi

Kicks Group kommer fortsatt att drivas som en egen affärsenhet, men Hanna Graflund Sleyman har valt att lämna sin post som vd för koncernen för att bli kvar inom Axel Johnson för fortsatta uppdrag.

In kommer istället Carola Lundell, som tidigare haft tjänsten som CMO för bolaget. Hon tar därmed över ansvaret för bolagets affär i Sverige, Norge och Finland.

Tillsammans blir vi en otroligt stark nordisk spelare med nya möjligheter att ytterligare vässa vårt erbjudande och vinna kundernas förtroende. Jag ser fram emot att vi nu tillsammans har större kraft än någonsin att befästa vår position som den självklara skönhetsdestinationen, säger Carola Lundell, ny vice vd för Kicks Group.

LÄS ÄVEN: Nya Kicks-VD:n talar ut – så ska hon ta bolaget in i framtiden

Annons