Åhléns – tar sitt outlet-koncept söderut igen: ”Bra komplement”

"Ska möta kundernas behov och efterfrågan".

Åhléns kämpar med lönsamhetsproblem och förlusterna överstiger nu 800 miljoner kronor. I en intervju med Ehandel i veckan sa vd:n Annica Hagen att målet är att vända till vinst igen, under de närmaste två till tre åren. Dels ska e-handeln växlas upp rejält – och kunddata analyseras mycket mer intensivt än tidigare.

Vi är till för att skapa värde för kunderna, och vi vill möta kunden där kunderna är. En viktig del i vår satsning på e-handel, som kommer ge oss helt nya förutsättningar, sa hon och tillade att den anrika kedjan nu ska försöka bygga ihop sin e-handel och butiksnät i en så kallad "optikanal".

Annons

LÄS ÄVEN: Satsningen som ska rädda Åhléns: ”Ska stå för hälften av intäkterna”

Men för att öka intjäningen handlar det också om att öppna outlets. Som Ehandel rapporterat tidigare försöker många handlare i mittensegmentet – alltså de som varken är budget eller tydligt premium – att ta tillbaka kunder från de snabbväxande lågpriskedjorna, genom att öppna egna outlets.

I den typen av varuhus kan även handlare i mittensegmentet – förutom att konkurrera med lägre priser – även bättre följa marknaden. Sortimentet kan snabbare ställas om utifrån exempelvis säsongsefterfrågan. Det är åtminstone logiken bakom outlet-trenden.

LÄS ÄVEN: Lågprishandeln är het – därför är utvecklingen så stark

Sedan 2018 har Åhléns totalt öppnat tio outlet-varuhus på nio orter i de södra och mellersta delarna av landet. Och under första kvartalet 2022 är det dags för ytterligare ett. Då öppnar Åhléns Outlet i Härlöv utanför Kristianstad.

Vi är mycket glada för att nu ha fått möjlighet att etablera Åhléns Outlet i det snabbt växande volymhandelsområdet Härlöv i Kristianstad. Vi är övertygade om att vårt koncept kommer att komplettera handelsplatsen där på ett mycket bra sätt, säger Stina Klaesson, vd för Åhléns Outlet

Kedjans outlet-koncept uppges erbjuda ett prisvärt sortiment inom hem, mode och skönhet. Det ska också vara varierat och ständigt hållas ”levande för att möta kundernas behov och efterfrågan”. Priserna ska ligga mellan 30 till 70 procent under priserna i ordinarie butiker.

Åhléns Outlet är ett dotterbolag till moderbolaget Åhléns AB.

Annons

Här finns Åhlens Outlet idag (totalt 10 varuhus):

Västerås
Norrköping
Södertälje
Sundsvall
Örebro
Sickla
Väla
Växjö
Eskilstuna

Annons