Lågprishandeln är het – därför är utvecklingen så stark

"Växer parallellt med e-handeln".

Det finns en rad stora lågpriskedjor i Sverige. Jula, Biltema, Rusta och Lidl är några exempel. Enligt Svensk Handels uppskattning omsatte lågprishandeln i fjol runt 130 miljarder kronor i Sverige. Det gör segmentet snäppet större än e-handelskategorin som omsatte cirka 122 miljarder samma år.

Lågprishandeln har en ljus framtid framför sig och har liknande tillväxttal som e-handeln, säger Svensk Handels chefsekonom, Johan Davidson.

Annons

Båda segmenten stjäl marknadsandelar från mittensegmentet som varken är lågpris eller premium. Det är fortfarande i mittensegmentet som konsumenterna handlar mest. Men det är också där som konkurrensen är allra störst och där konsumenten har flest alternativ, enligt Johan Davidson.

LÄS ÄVEN: Dollarstore ökar med nästan en miljard – ”negativ påverkan”

LÄS ÄVEN: Biltema öppnar nytt varuhus mitt i pandemin – ”gått fantastiskt bra”

Han tillägger att motivet till att e-handla ofta kretsar kring att det är mer bekvämt, även om priset kan vara detsamma som i den fysiska handeln.

Högre kvalitét

Lågprishandeln konkurrerar, som namnet skvallrar om, främst med pris. Men jämfört med för ungefär 15 år sedan håller även lågprisprodukterna idag överlag ganska hög kvalitet. Den attraherar därför inte bara längre exempelvis låginkomstagare, utan breda konsumentgrupper med olika inkomstnivåer, enligt Johan Davidson.

För 15 år sedan var det, hårddraget, ibland saker som kostade en femma och sedan gick sönder. Men så uppfattar jag inte att det är längre inom lågprishandeln.

LÄS ÄVEN: Ny rusning efter Lidl-sneakers – ”köat innan öppning”

Samtidigt ser vi en stark trend mot mer hållbar handel – som eventuellt går stick i stäv mot den mer "slit-och-släng-betonade" lågprishandeln. Men Johan Davidson betonar att bolag som Jula, Byggmax och Rusta idag jobbar hårt med hållbarhetsfrågor och CSR. Jula har exempelvis höga ambitioner om att bli en helt klimatneutral kedja om bara ett par år, säger han. Samtidigt siktar Lidl på att bli branschens mest hållbaraste kedjan i Sverige, på lika kort tid.

Annons

Om de inte hade haft fokus på kvalitet och hållbarhet, så hade de inte nått de här framgångarna. Det är långsiktigt omöjligt att strunta i de frågorna, eftersom konsumenterna idag vill veta mer om exempelvis hur produkter framställs.

Samtidigt kan man fortsatt hålla nere sina priser genom att hyra relativt billiga lokaler i handelsområden utanför citykärnorna och dit kunderna tar sig med bil. Priserna hålls också nere av att man har ett grundare sortiment och minimal kundservice. Man slipper också, till skillnad från e-handeln, dyra leveranskostnader ut till kund.

LÄS ÄVEN: Biltema växlar upp hållbarheten – hotar att bryta med leverantörer

Följer marknaden

Handlare i mittensegmentet försöker ibland tackla de här två parallella trenderna genom att exempelvis satsa på egen e-handel eller outlet-butiker, för att möta både e-handlar- och lågpriskunderna. Men lågprishandeln har- likväl fortsatt att ta marknadsandelar. Och Johan Davidson betonar att en viktig orsak är att produktkvalitén hos lågpriskedjorna ofta är god i dag, men till ett lägre pris.

De kan också följa marknaden på ett bra sätt. Under pandemin ökade exempelvis efterfrågan på trädgårdsprodukter och då kunde lågpriskedjorna öka exponeringen av den typen av varor i sina butiker. Modehandlare har generellt svårare att göra den typen av mer flexibla förändringar, då de är mer bundna till sina respektive sortiment, enligt Johan Davidson.

LÄS ÄVEN: Lidl vägrar e-handel i Sverige: ”Vi tror att vi har gjort rätt”

Samtidigt har de flesta lågpriskedjor inte storsatsat på e-handel – och de har i vissa fall ingen e-handel alls.

Det här är en annan affärsmodell. Men jag kan tänka mig att även lågpriskedjorna sneglar allt mer på e-handeln, främst med fokus på "click and collect"-upplägg. För då hotar man inte sin befintliga affärsmodell på samma sätt, genom att man fortfarande får in kunder i butikerna.

Men börjar lågprismarknaden bli mättad?  

Den kan bli det om fem till tio år framåt, men än så länge ser den ut att fortsätta växa på övrig detaljhandels bekostnad. De investeringar som görs nu indikerar också fortsatt tillväxt. Det finns också en tilltagande prismedvetenhet bland konsumenterna som blir bättre och bättre på att jämföra varor. Samtidigt som många är beredda att köpa lågprisprodukter med fullgod kvalitet, för att sedan kunna lägga mer pengar på något annat mer premium-betonat. Lågprishandeln har på så sätt verkligen letat sig in i de breda konsumentlagren, säger Johan Davidson.

LÄS ÄVEN: Biltema stänger Köp&Hämta efter påtryckningar: ”Starkt oeniga”

När det kommer till premium-varor så finns det fortfarande en stor dragningskraft i till exempel dyra bilar, klockor och tekniska prylar – medan dyra kläder eventuellt fått sig en törn i och med de sociala mediernas intåg, där vi oftare visar upp andra saker än just kläder, tror Johan Davidson.

Det sägs ibland att just kläder lite tappat sin roll som statusmarkör, då det man visar upp i sociala medier oftare är exempelvis en talang, vad man äter, sitt hus, sin inredning eller trädgård, säger han.

LÄS ÄVEN: Amazons svenska omsättning exploderar efter lanseringen

Hur påverkar Amazons intåg i Sverige svenska lågpriskedjor?

Varje ny e-handelsaktör som är stor och som har lite finansiella muskler ökar konkurrensen på hela sällanköpsvarumarknaden. Samtidigt har e-handeln och lågprishandeln vuxit ungefär lika snabbt senaste tio åren – och båda delsegmenten har vuxit snabbare än detaljhandeln i stort. Så det är helt olika sätt att locka kunder på, där som sagt många lågprishandlare helt valt bort e-handel.

Men Amazon ökar såklart konkurrensen, men hittills har både lågprishandeln och e-handeln tagit marknadsandelar från det breda mittensegmentet.

Johan Davidson ser i dagsläget inga större risker för lågprishandeln, förutom möjligen den rådande fraktkrisen. När samhällena nu öppnat upp igen efter pandemin har det uppstått fartygsköer och containerbrist på många håll i framför allt Asien. Något Ehandel rapporterat om i flera artiklar.

Det är stort problem för delar av lågprishandeln som importerar mycket därifrån. Det handlar om försenade leveranser och höjda inköpspriser. Parallellt råder det råvarubrist i världen. Men det här är samtidigt utmaningar som drabbar hela handeln – och som kan vara utmanande i närtid, även för lågprisaktörerna som kan behöva höja sina priser kortsiktigt. Men annars ser jag inga direkt hot.

LÄS ÄVEN: Skyhöga fraktpriser slår hårt mot handeln – ”Lite utrymme för höjda priser”

LÄS ÄVEN: Jula bygger nytt jättelager – fortsätter satsningen

LÄS ÄVEN: Julas VD avslöjar – därför gjordes oväntade investeringen

Annons