Search
Search
Close this search box.
ANNONS

All-time-high och ketchupeffekt: "Överträffar våra vildaste förhoppningar"

Claes Pellvik på Ving och Ronja Jakobsson på TUI
Foto: Press
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Dela artikeln:

Detaljhandeln kan stå näst på tur.

ANNONS

På onsdag tas restriktionerna bort och det blir därmed dags att - som statsminister Magdalena Andersson uttryckte det på förra veckans pressträff - öppna upp Sverige igen. Ett glädjande besked för den fysiska handeln, som nu hoppas att beskedet ska innebära en återgång till landets shoppinggator och gallerior.

LÄS ÄVEN: Restriktionerna ryker – Svensk Handel jublar: ”En ljusare framtid”

Är det något många har lärt sig i pandemin så är det förmodligen att saker och ting kan ändras med kort varsel. Men de senaste dagarna har bjudit på ytterligare ett besked som kan vara till handelns fördel.

Resebolag som Ticket, Ving och TUI har nämligen alla gått ut och vittnat om rekordmånga resebokningar. Svenskarna verkar alltså vara sugna på att återgå till gamla vanor - och drar sig inte heller för att plocka fram plånboken.

Sedan beskedet kom har vi sett en stor ökning i antal bokningar, och då bokas det både resor till sportlovet och till sommarlovet. Under pandemin har många bokat nära inpå avresan men nu är man tryggare med att planera längre fram. Så det är en tydlig optimism just nu, säger Ronja Jakobsson, kommunikatör på TUI.

Det höga trycket har medfört ett ökat behov av personal.

Vi har stärkt upp under en längre tid, framför allt under andra halvan av förra året. Vi har bland annat utökat i kundtjänsten. Men vi rekryterar fortfarande.

Hos Ving blev den gångna veckan en av de bästa hittills. Då hade företaget en all-time-high sett till bokning av sommarresor. En riktig ketchupeffekt, menar Claes Pellvik, som är Vings kommunikationschef.

Det här överträffar våra vildaste förhoppningar. Lyftet kom mycket snabbare än vi hade förväntat oss. Vi trodde att det skulle ta längre tid att komma tillbaka men nu har vi redan passerat de nivåer vi låg på före pandemin, säger han.

Precis som TUI upplever Ving att det har skett ett trendskifte sett till att kunderna nu vågar blicka framåt på ett annat sätt än under pandemin.

Det som hände nu var att Magdalena Andersson var tydlig med att vi går in i en ny fas, att vi inte längre kommer att klassa Covid-19 som en samhällsfarlig sjukdom, samt att restriktionerna upphävs. Det var det som gjorde att man kände sig trygg med att boka resor ett antal månader fram i tiden.

Claes Pellvik tar upp att andra branscher visar på samma trend som resebranschen - det vill säga att kunderna verkar vara på väg tillbaka. Han nämner till exempel evenemangsbranschen som nu börjat rusta för en comeback, och det ökade intresset för att planera in till exempel bröllop.

Något som alltså också kan innebära ett uppsving för detaljhandeln.

Det jag tror är att konsumenterna framåt kommer att behöva ha framförhållning. Det är något vi måste tillbaka till. Om man inte håller sig framme riskerar man att den vara man vill ha tar slut eller att man inte kommer iväg på den drömresa man har sett framför sig. Under pandemin har många planerat med kort varsel och tagit det som det kommer, men nu ser vi att vi mer kommer att komma tillbaka till hur det var förut, avslutar Claes Pellvik.

Dela artikeln:

Search

Nyheter

Tjänster

Om Ehandel

Nyhetsbrevet som håller dig uppdaterad!