Allt fler vill betala efter leveransen – här är Qliros nya rekordsiffror

"Ser goda tillväxtmöjligheter".

I somras infördes den nya kassalagen, som var tänkt att få ner fakturabetalningar inom e-handeln. Den nya lagen medförde att det inte längre var tillåtet att ha kreditalternativ högst upp eller som förifyllda i e-handelskassan.

LÄS ÄVEN: Nya bakslaget för kassalagen: Faktura ökar i e-handeln

Annons

Nu står det klart att den önskade effekten verkar ha uteblivit. Åtminstone om man ska döma av Qliros nya siffror för Q4 2020. Enligt betalaktören ökade "pay after delivery"-volymerna med 26 procent under fjolårets sista kvartal. Räknar man bort de e-handelsföretag som tillsammans med Qliro ingick i den numera upplösta Qliro-gruppen, som exempelvis CDON och Nelly.com, låg ökningen på hela 59 procent.

Under det fjärde kvartalet uppgick Qliros aktiva kunder till 2,5 miljoner, vilket kan jämföras med 2,1 miljoner samma period förra året. Samtidigt ökade rörelseintäkterna med 14 procent til knappt 100 miljoner kronor medan rörelseresultatet gick från -34,2 till -17,2 miljoner kronor.

Intäkterna ökade med 14 procent och ökade inom såväl Payment Solutions som Digital Banking Services medan kostnaderna var stabila och kreditförlusterna minskade jämfört med fjärde kvartalet 2019. Antalet transaktioner med våra betalmetoder ökade under kvartalet med 37 procent och transaktionsvolymen med 26 procent, säger Carolina Brandtman, vd på Qliro, i ett pressmeddelande.

Hon lyfter fram att 2020 var ett händelserikt år som på många sätt påverkades av den globala pandemin.

Jag är stolt över hur våra medarbetare hanterat den på många sätt utmanande situationen och ställt om till de nya förutsättningarna. Vi har under året tagit stora kliv framåt genom en separatnotering på börsen med nya långsiktiga och aktiva huvudägare med en stark tilltro till vår affär och framtida potential, säger Carolina Branstman, och fortsätter:

Vi har stärkt vår position som den främsta utmanaren inom betallösningar för större e-handlare i Norden och vi har verkligen förflyttat oss vad det gäller konsumentupplevelsen. Vår partnerstrategi, vår stora och växande kundbas, vår moderna checkout och våra digitala konsumentplattformar ger oss en bra grund för att fortsätta ta marknadsandelar på en snabbt växande e-handelsmarknad. Jag ser goda tillväxtmöjligheter de närmaste åren såväl som betalpartner för e-handlare som plattform för digitala finansiella tjänster för nordiska konsumenter.

LÄS ÄVEN: Utsläpp i appen - Qliro ska minska returer med ny tjänst

Annons
Annons