Amazon.se i blåsväder efter ännu en miss – ”Färg: Svärd”

"Tillverkas endast för förkläde".

Annons

Amazons lansering i Sverige passerade knappt någon obemärkt förbi. Inte minst på grund av ett antal översättningsmissar som fick ett många ögonbryn att höjas i vårt avlånga land. Då rörde det sig om olyckliga översättningar som resulterat i grova ord, men sedan dess har andra problem uppstått med maskinöversättningarna.

Framför allt verkar AI:n haft problem med flerpack, då ett antal produkter såldes som 8-pack, 10-pack och liknande när det i själva verket rörde sig om endast en vara. Något som ledde till en hel del irritation bland kunderna och anmälningar till Konsumentverket. Amazon plockade senare ned de berörda produkterna, i väntan på rättelse, och erbjöd återbetalning.

Annons

LÄS ÄVEN: Bästsäljaren en luring – Amazon anmäls till KO

Men nu har det hänt igen. Den här gången rör det sig dock inte om ett flerpack utan om en "The Legend of Zelda-kostym", som egentligen är ett svärd. Snopet, tyckte kunden och anmälde till Konsumentverket.

Produktnamnet innehåller ordet "costume" och beskrivningen innehåller information om kostymstorlek, varför jag trodde att produkten innehöll såväl ett svärd som en kostym (klädsel). När jag fick hem varan visade det sig att den endast innehöll svärdet, skriver den besvikna konsumenten i sin anmälan.

Vid en närmare titt på produktsidan står det klart att det återigen är mindre lyckade översättningar som ställer till det.

Utsökt exklusiv licensierade kostnader: Detta fantastiska tillbehör är exklusivt och tillverkas endast för förkläde. Därför kan vi garantera dess kvalitet, står det bland annat att läsa i produktbeskrivningen.

Färg: Svärd, är en annan höjdpunkt.

"Viktigt underlag"

Trots att det kommit in anmälningar till Konsumentverket, och att problematiken är återkommande, har myndigheten inte öppnat något tillsynsärende mot Amazon. Det har helt enkelt inte varit tillräckligt många.

Vi som tillsynsmyndighet får hela in anmälningar från konsumenter som upplever marknadsföring eller avtalsvillkor som vilseledande eller felaktiga. Sedan prioriterar vi våra insatser där vi kan göra största möjliga konsumentnytta, säger Daniel Eliasson, jurist på Konsumentverket, till Ehandel.

Annons

Vi tar löpande anmälningar och bevakar ständigt det som kommer in, eftersom det är ett viktigt underlag för vår totala bedömning, fortsätter han.

Hittills har Amazon alltså återbetalat kunderna som känt sig lurade, men som kund kan man kräva mer. Utgångspunkten är nämligen att man ska få det man har beställt.

Då får man som konsument argumentera för vad man uppfattade skulle ingå. Kommer man inte överens och inte blir nöjd med bolagets lösning, så kan man anmäla till Allmänna reklamationsnämnden, säger Daniel Eliasson.

Amazon har tidigare sagt att lanseringen i Sverige är den största hittills sett till antalet produkter och att man är beroende av att kunder rapporterar in fel, för att man ska kunna upptäcka dem. Bolaget har även fått svidande kritik av flera e-handelsprofiler för vad man uppfattar som en väldigt slapp lansering.

LÄS ÄVEN: E-handelsprofilens sågning av Amazon.se: ”En förolämpning”

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!