Amazons besked till svenska e-handlarna – då lanserar man

Det närmar sig.

Vi kunde redan under hösten 2019 avslöja att Amazon jobbade på en svensk version av den tyska sajten. Sen kunde vi i år berätta att de ville anställa svenskspråkig personal till nyckelpositioner på den svenska filialen av e-handelsgrenen. Vi kunde även rapportera om att man kontaktat flera nordiska e-handlare med önska om att diskutera "ett nytt projekt" som gällde expansion.

Vi har nu pratat med ett flertal av de e-handlare som varit i kontakt med Amazon och samtliga ger en överensstämmande bild om vad vi har att vänta av Amazons Sverige-satsning.

Annons

Alla vi talat med har blivit kontaktade av och haft telefonmöten med svensktalande anställda på Amazons expansionsteam i Luxemburg. Efter samtalen har det även gjorts uppföljningar och de har blivit tilldelade en kontaktperson för att underlätta en eventuell lansering på plattformen.

Budskapet till e-handlarna har varit tydligt: Amazon planerar för att lansera Amazon.se i år. Däremot har de inte givit några fasta lanseringsdatum. Istället har de lovat att höra av sig och meddela ungefär en månad innan lansering för att berätta när det är dags.

Vill ta e-handlarna ut i Europa

Men man har inte enbart pratat om en etablering här i Sverige. Man har även varit intresserade av att få de svenska e-handlarna att expandera till Storbritannien och Tyskland på plattformen - två marknader där Amazon har minst sagt ett starkt fäste.

Värt att notera är att de e-handlare vi talat med främst säljer direkt till kund. Alla säger sig nu planera för en lansering på Amazon, inte minst i Sverige, men kommer sedan att använda sig av plattformen på lite olika sätt. Några vill nyttja Amazons logistik, medan andra enbart kommer att använda dem som ytterligare en försäljningskanal och sen sköta sin egen logistik och lagerföring.

Öppnar för utländsk konkurrens

De flesta gör tolkningen att Amazon kommer att erbjuda sin Amazon Fulfillment-service, det vill säga lagerföra varor åt e-handlarna och stå för snabba leveranser, även här i Sverige. Något som dessutom skulle kunna öppna upp för utländska konkurrenter till svenska e-handlare att få in en fot på marknaden. Intelligent Logistik har tidigare rapporterat att mycket tyder på att Kuehne Nagel, en av Amazons framträdande logistikpartners i Europa, kommer att etablera sig i ett av Logicenters lager i Eskilstuna. Det lagret har dock inte nämnts specifikt i samtalen med e-handlarna.

Vad gäller övriga Norden är det dock lite luddigt än så länge. Bland de vi har pratat med har fokus i samtalen mellan parterna legat på den svenska och de större marknaderna i Europa, framför allt Tyskland och Storbritannien. Men vi vet sedan innan att Amazon varit tydliga i de utlysta tjänsterna med att man önskar personer med "erfarenhet av nordisk e-handel", något som tyder på att man kan att skruva upp närvaron efter hand.

LÄS ÄVEN: Just nu: Amazon laddar för Sverige – kopierar Klarna

LÄS ÄVEN: Amazon om Sverige-planerna: ”Har många kunder i Sverige”

Annons

LÄS ÄVEN: Amazon rustar för Sverige-satsning – rekryterar chefer och e-handlare

LÄS ÄVEN: Avslöjar: Amazon jobbar på svensk sajt: ”Tror att du förstår”

Annons