Ännu en e-handlare vinstvarnar – inför anställningsstopp

Tuffa tider för stora modehandlarna på nätet.

Först vinstvarnade Boozt, nu gör Nelly.com samma sak. Ännu en modehandlare på nätet kämpar alltså med vikande försäljning. Bolaget skriver i ett pressmeddelande att rörelseresultatet under första kvartalet antingen blir runt noll, eller landar på minussidan.

Anledningen: Att folk helt enkelt shoppar färre kläder. Nettoförsäljningen väntas minska tvåsiffrigt under perioden.

Annons

Nellys försäljning minskar primärt på grund av färre besök till våra hemsidor. E-handeln har haft en svag vår, vilket ökat konkurrensen om att driva trafik och attrahera kunder online. Samtidigt ser vi en ökad organisk trafik. Trots en högre bruttomarginal och lägre kostnader för vårt lager minskar rörelseresultatet, huvudsakligen drivet av den lägre omsättningen. Nu höjer vi tempot i vår omställningsresa mot lönsamhet, kommenterar Kristina Lukes, vd på Nelly.

Bland åtgärderna på resan mot lönsamhet före tillväxt nämns såväl kostnadsöversyn som anställningsstopp. Aktien har under dagen fallit med drygt nio procent och handlas nu till strax över 15 kronor.

Bolaget omsatte 396 miljoner kronor och rörelseresultatet uppgick till 7 miljoner kronor under Q1 2021.

LÄS ÄVEN: Boozt varnar för halverad tillväxt: ”Mer utmanande än vi trodde”

Annons