Anrik e-handlare i konkurs: ”Kämpat med näbbar och klor”

Den bistra hösten blev dödsstöten.

Vi har tidigare rapporterat om hur e-handlarna varit särskilt drabbade av de ekonomiska bieffekter som omvärldsläget de senaste åren fört med sig. Och nu har ännu en aktör tvingats i konkurs.

Det handlar om House of Lola, som startades av Anna Eklund och Lottis Sparrman, mitt under brinnande finanskris. Men den här krisen lyckades de, som många andra, inte parera. Under 2021 rasade omsättningen från 75 till 61 miljoner kronor och man gjorde även en förlust på 4,4 miljoner.

Annons

Vi har kämpat med näbbar och klor under hela pandemin och hade en förhoppning att det skulle vända efter pandemin. Så blev inte fallet. För oss blev hösten ännu svårare än pandemiåren och trots att vi gjort allt vi kan så kan vi inte rå på de omständigheter som finns i omvärlden, skriver duon på bolagets Facebook-sida.

Men kanske är det inte över riktigt än för modevarumärket. Kanske kan det få nytt liv i andra händer.

Vår förhoppning är att bolaget säljs och att verksamheten kommer fortsätta bedrivas av någon annan under lång tid framöver, skriver Anna och Lottis.

Jonas Thyberg, på Kondrad advokater i Uppsala, har utsetts till konkursförvaltare och han meddelar följande på bolagets Facebook-sida:

Jag beklagar att du drabbats av konkursen. Vi arbetar hårt med att alla inblandade ska drabbas så lite som möjligt, men tyvärr medför konkursen att en del kunder ändå kommer att drabbas, skriver han.

De som köpt varor som man vill returnera kommer inte få några pengar tillbaka från konkursboet. Inte heller de som beställt och betalat för varor, men inte fått sin leverans, kommer att få några pengar från konkursboet.

LÄS ÄVEN: Konkurserna rusar - e-handeln hårdast drabbad

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!