Årstiderna levererar till fler städer: ”Vi jobbar alltid på att växa”

"Konkurrenter blir inspirerade av oss".

Matkasseföretaget Årstiderna meddelar att de nu ska leverera till fem nya städer i Skåne. Skurup, Ystad, Simrishamn, Tomelilla och Sjöbo är näst på tur att få tillgång till hemleveranser. Sist vi skrev om företaget var då de satsade på att anpassa matkassar efter singelhushåll.

LÄS ÄVEN: Halva kålhuvuden ska locka singlar till deras e-handel

Annons

"Har fått in många intresseanmälningar"

Årstiderna startades i Danmark av bonden Thomas Harttung och kocken Søren Ejlersen. De lanserades i Sverige under 2004 och har i dag cirka 9000 svenska kunder.

Vi samlar kontinuerligt in intresseanmälningar med önskemål om att öppna i utvalda postnummer som vi inte levererar till, och i dessa har vi fått in många intresseanmälningar. Det är roligt när folk visar intresse för att bli kunder hos oss, och vi vill självklart kunna leverera till dem, säger Rachel Seow Sosa, marknads- och försäljningschef på Årstiderna, till Ehandel.

Företaget har riktat in sig på matkassar som är veganska, vegetariska och pescatariska. I slutet av 2018 bantade de till exempel bort köttprodukter från sina matkassar, förutom fisk och kyckling.

LÄS ÄVEN: E-handlare bantar bort alla matkassar som innehåller kött

Vi jobbar alltid på att växa och därmed kunna öppna upp för leverans i fler städer runtom i landet. Men Sverige är stort, avstånden är verkligen stora, så det måste finnas en kundbas för att vi ska kunna leverera till en ny ort. Målet är att kunna leverera till så många som möjligt i hela landet.

"Vi är uppstickaren"

Årstiderna är verkligen inte ensamma om att leverera matkassar, då det finns en uppsjö av olika aktörer på marknaden. På senare år har även etablerade matvarukedjor så som Coop, Ica och City Gross satsat allt mer på färdigplanerade matkassar. Men det är ingenting som verkar oroa.

Jag skulle vilja säga att det är andra som upplever konkurrens från oss – vi är uppstickaren. Jag ser ibland att konkurrenter blir inspirerade av oss i det vi berättar, till exempel på sociala medier. Det är bara sunt tycker jag. Det som är viktigast för oss är att vi tror på att vi gör något bra, och den vision vi har för framtidens mat, är det bara bra om fler vill vara med och främja.

Rachel Seow Sosa säger att de har spännande projekt på gång när det kommer till deras e-handel, men att hon inte kan berätta mer just nu.

Annons

Annons