Asos ska envist vända till tillväxt – skapar ny roll

Global erfarenhet ska förverkliga planerna.

När Asos för en tid sedan redovisade siffrorna för sitt första halvår, var det inga glada nyheter. Företaget gjorde ett ordentligt resultattapp på 87 procent och kort därefter meddelade Asos att cirka hundra tjänster på företagets huvudkontor i London kommer att försvinna.

LÄS ÄVEN: ASOS resultat störtdyker – föll med 87% första halvåret

Annons
Annons

Men nu kanske det vänder för modebolaget. Asos har skapat en ny roll på företaget och tillsatt en tillväxtchef, Chief Growth Officer, som främst ska ansvara för att driva lönsam tillväxt och rapportera direkt till vd:n Nick Beighton. Den nya chefen ska även integrera företagets marknadsföringsinsatser med strategisk planering, analys och kundupplevelse samt leda marknadsteamet om 170 personer och kundtjänstavdelningen på 1200 medarbetare.

Robert Birge är den som tar på sig uppdraget och kliver in i sin nya roll den 3:e december. Han kommer också att bli en del av Asos ledningsgrupp.

Roberts långa meritlista, från snabbväxande e-handelsföretag, gör honom till den perfekta kandidaten för denna roll, säger vd:n Nick Beighton i ett pressmeddelande.

Mer än hälften av våra intäkter kommer idag från internationella marknader, därför kommer hans globala erfarenhet att hjälpa oss förverkliga de tillväxtmöjligheter som vi ser.

Robert Birge kommer senast från Blink Health där han var vd i nära två år. Dessförinnan har han haft olika ledande roller inom flera olika företag som Lola, Kaya och IMG.

Jag är otroligt glad över att få bli en del av Asos. Företaget är väl rustat för att genomföra de globala tillväxtplanerna som bolaget har satt och jag ser redan fram emot att bli en del av teamet och ta mig an min roll, säger Robert Birge.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!