ANNONS

Attacken mot de höjda julpriserna: "Postnords agerande är tondövt"

"Oroväckande".

ANNONS

När Postnord för något år sedan meddelade att varje kolli skulle få ett prispåslag på fyra kronor i samband med Black Friday och julhandeln, hörde Svensk Digital Handel till de starkaste kritikerna. Branschorganisationen ifrågasatte både prishöjningen i sig och det faktum att  logistikaktören inte visat sig så intresserad av att diskutera fram andra lösningar tillsammans med branschen.

LÄS ÄVEN: Rasar mot Postnords höjda julpriser: "Vi är starkt kritiska"

Nyligen stod det klart att prispåslaget kommer att införas även i år, vilket Postnord motiverar med att paketvolymerna väntas öka. Att de varit höga även i samband med coronapandemin spelar inte så stor roll - de senaste veckorna har butiksleveranserna varit färre vilket har inneburit att företaget har kunnat styra om sina resurser.

LÄS ÄVEN: Därför höjer Postnord priserna i julhandeln i år igen

Draget har fått både Svensk Handel och systerorganisationen Svensk Digital Handel att reagera. Aktörerna skräder inte orden angående vad de anser om Postnords så kallade kapacitetstillägg.

I ett läge där coronapandemin slagit stenhårt mot stora delar av handeln och många företag behöver stöd för att överleva krisen är det anmärkningsvärt att ett statligt ägt bolag höjer priserna utan att ha någon som helst dialog med branschen. Postnords agerande är tondövt, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Han får medhåll av Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel, som också är fortsatt kritisk till bristen på dialog.

Det är oroväckande att den dominerande svenska logistikaktören brister så i lyhördhet, inte minst nu när detaljhandeln har så stora utmaningar. Dessutom är det märkligt att Postnord inte klarar av att skala upp sin verksamhet och få ut de ekonomiska skalfördelar som flertalet andra företag lyckas med när deras försäljningsvolymer ökar, säger han i en kommentar.

Enligt de båda branschaktörerna har det bland annat framförts önskemål om en strukturerad process för att ta in julprognoser från e-handlarna. Även ekonomiska incitament till företag som lyckats väl med sina prognoser har föreslagits. Responsen från Postnord hittills uppges dock ha varit "mycket begränsad". Kapacitetstillägget gäller från den 23 november 2020 till och med den 15 januari 2021.

LÄS ÄVEN: E-handlarna om jultillägget: "Osympatiskt" och "helt sjukt"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se