Bakom lönsamhetssiffrorna: E-handeln breder ut sig

Var tjänar handlarna mest pengar, egentligen?

Den samlade rörelsemarginalen för landets största butikskedjor ligger på 2,8 procent, medan motsvarande siffra för landets största e-handlare stannar på en procent. Det kunde vi berätta i går, i samband med att vi redovisade en undersökning som vi gjort i samarbete med tidningen Market.

LÄS ÄVEN: Topp 25 mest lönsamma bolagen

Annons

Tillsammans har vi kollat igenom boksluten hos de hundra största e-handelsföretagen och de hundra största traditionella butikskedjorna, och på så sätt bland annat kunnat konstatera att butikerna totalt sett vinner lönsamhetsligan. Bland topp hundra i respektive kategori är det 65 av e-handlarna som är lönsamma medan 78 butikskedjor visar upp svarta siffror.

LÄS ÄVEN: Vi slår hål på omni-handeln: Vilka tjänar mest pengar?

Vid en närmare titt visar det sig dock att sanningen om lönsamhet kanske är lite mer nyanserad än så. Av de hundra största butikskedjorna är det nämligen bara ett tio-tal som inte har någon e-handel. Till det kommer några enstaka företag som erbjuder så kallad click and collect, men ingen försäljning över nätet med hemleverans eller leverans till ombud. Det är också oklart ifall alla de som har en nätbutik egentligen erbjuder e-handel i hela landet.

Lönsamhet utan e-handel

Men kanske finns det ändå ett lönsamhetsproblem i att komplettera sin butik med försäljning på nätet. Bland dem som valt bort e-handel hittar vi nämligen till stor del kedjor som är verksamma inom lågprissegmentet. Det handlar till exempel om Lidl, Rusta, ÖoB, Netto och Gekås. Inte minst hos Gekås går försäljningen som bekant bra i alla fall. Och av det tiotalet företag där vi inte kunde hitta några nätbutiker är det egentligen bara ett - Netto - som inte var lönsamt under sitt senaste verksamhetsår.

LÄS ÄVEN: Gekås slog nytt rekord - "jobbar tvärtemot näthandeln"

Som vi har sett flera exempel på blir det allt vanligare att e-handlare testar lyckan med fysiska butiker, och även bland de allra mest hängivna fysiska aktörerna syns tecken på att antalet försäljningskanaler kan vara på väg att breddas. Nu under hösten har till exempel Biltema aviserat att en variant av click and collect kommer att rullas ut i kedjans butiker.

LÄS ÄVEN: Biltema avvaktar med e-handel: "Vi flyger likt förbaskat ändå"

Under 2019 inledde Ehandel och Market ett redaktionellt samarbete. I korthet går det ut på att vi vid utvalda tillfällen hjälps åt att ta fram material som vi sedan delar med varandra. Därefter står det varje redaktion fritt att själva skriva och publicera nyhetsartiklar utifrån det gemensamma grundmaterialet. På så sätt får ni läsare tillgång till ett fördjupat innehåll och ännu fler intressanta nyheter hos både Ehandel och Market.
Har du förslag på ämnen vi borde undersöka? Hör gärna av dig!
Johanna Allhorn, chefredaktör Ehandel
Pontus Edman, redaktionschef Market

Annons

Annons