Besöksförbud och virtuell AW – så påverkas e-handlarna av viruset

“Kan ni leverera till Italien?”

Försäljningsrekord gällande handsprit, munskydd och värktabletter, vd:ar som sitter i karantän och en kraftig ökning av varor som levereras till hemmet. Coronavirusets framfart har märkts tydligt hos landets e-handlare.

Men hur går försäljningen i stort? Vilka åtgärder har man fått vidta för att minska virusets spridning och vilka frågor brottas företagens kundtjänstavdelningar med just nu? Vi tog kontakt med ett tiotal e-handelsföretag för att få veta vad som händer bakom kulisserna.

Annons

För de flesta ligger försäljningen på ungefär samma nivå som vanligt, men flera vittnar om en säljökning i virusets spår.

Vi ser ett ökat intresse i e-handeln och särskilt till Norge och Finland som har striktare restriktioner. Då vi är börsnoterade så kan jag tyvärr inte dela några siffror, säger Tom Thörnblom, kommunikationschef på Lyko.

Finns det något särskilt ni säljer extra mycket av?

Vi vill dra vårt strå till stacken och säljer handtvålen billigare än vad vi i många fall köper in den för, no strings attached. Förhoppningsvis hjälper det någon, en hemleverans till någon äldre som behöver extra omtanke.

"Minskat sista veckan med 25 procent"

Hos Skincity är det “business as usual” som gäller, men även hos dem finns det varor som närmast flyger av hyllorna för tillfället.

Vi har sett ett ökat intresse för hand sanitizers. De säljer slut så fort vi får dem i lager, berättar Skincitys vd Stefan Fragner.

Om handtvål och handsprit är eftertraktade varor i dessa tider så ser det annorlunda ut för andra typer av varor. Tidigare i veckan kunde vi rapportera att Partykungen har tappat i försäljning de senaste dagarna och situationen är likartad för BGA, som säljer ramar och annan fotoinredning.

LÄS ÄVEN: Tapp på 30 procent hos Partykungen: "Vår bransch drabbas extra hårt"

Annons

Tappet hos BGA gäller både fysisk och digital försäljning.

I våra fysiska butiker märker vi en kraftig nedgång jämfört med i fjol. E-handeln har minskat sista veckan med 25 procent jämfört med veckan före. Samtidigt ligger vi fortfarande på en tillväxt, på nätet, på 55 procent jämfört med i fjol så det är hanterbart, säger Björn Andersson, vd på BGA.

"Fungerar förvånansvärt bra"

De senaste dagarna har flera stora företag meddelat butiksstängningar i en rad länder. Samtidigt verkar e-handeln på de flesta håll fungera som normalt.

LÄS ÄVEN: H&M stänger över 1000 butiker - hänvisar kunderna till e-handeln

Hos e-handlarna märks skillnaden mot tidigare snarare mer om man går backstage. Nya och mer avancerade hygienrutiner verkar vara standard och så gott som alla vi har frågat berättar att en stor del av personalen arbetar hemifrån för tillfället. Det förekommer även att man undviker tjänsteresor och sätter stopp för gästbesök.

Alla utom de på lagret arbetar hemifrån. Det fungerar förvånansvärt bra. Vi håller våra morgonmöten med uppstart med hela teamet via Hangouts. Det är imponerande att se hur snabbt alla anpassar sig och hur alla hjälps åt för att få allt att fungera, säger Louise Liljedahl, personalchef på Footway.

"Inte optimalt kanske"

Samma upplägg råder hos Skincity.

Sedan förra veckan jobbar alla som kan hemifrån. Det funkar jättebra även om det är annorlunda. Vi märker nu verkligen vilket starkt team vi har byggt upp, alla håller ihop och är kreativa. Våra medarbetare verkligen lever och andas varumärket, bokstavligen. Marketinggänget körde i morse ett videomöte om sheet masks med sheet masks på sig. I dag kör vi även den första virtuella AW:n plus att vi planerar framåt att ha exempelvis en yogaklass online för alla anställda, berättar Stefan Fragner.

På Skincity planerar man till och med att spela in ett poddavsnitt på distans, för att följa upp ett första avsnitt som spelats in i en studio.

Inte optimalt kanske, men det kommer ändå att bli bra. Vi tycker att det är viktigt att vi fortsätter med allt vi kan, men anpassat till situationen. Det är tufft nu och det kommer att bli tufft en tid framöver. Men det kommer att gå över. Det är viktigt att vi människor nu tar hand om oss och hjälper de som behöver hjälp.

Många kanske hade trott att kundtjänsten skulle få extra mycket att göra i tider som denna. Men tack vare att logistiken rullar på som vanligt på de flesta håll är det ganska lugnt hos en del av e-handlarna vi pratar med. Björn Andersson på BGA berättar att ovanligt många har hört av sig för att fråga ifall företagets butiker har öppet som vanligt. Hos Skincity och Footway har det dock strömmat in en del frågor gällande logistiken.

Leveransfrågor ökar naturligtvis, som till exempel “Kan ni leverera till Italien”? Logistiken har hittills fungerat över förväntan. Peppar peppar, säger Louise Liljedahl.

Annons