BGA-Björn i stor intervju – planerar ta hela EU efter tuffa succéåret

"Hade extremt stora problem".

I veckan så släppte e-handlaren BGA sitt bokslut för 2022. Ett år som varit utmanande för många, men BGA lyckades öka omsättningen och förbättra resultatet avsevärt. Vi fångade upp företagets vd Björn Andersson på Emeet för en intervju om året som gått och framtiden.

Hur lyckades ni med det fina resultatet?

Annons

Planen inför året var ju en helt annan för oss. Då skulle vi över 400 miljoner. Men när kriget bröt ut så insåg ju vi som alla andra att det kommer bli problem. Och då ställde vi om väldigt mycket. Vi smalnade av vårt sortiment och började fokusera mer på lönsamhet, säger Björn Andersson.

Lönsamhetssatsningen gav uppenbarligen effekt då man ökade resultatet från 3,3 till 9,6 miljoner kronor. Men det var inget som kom lätt.

Sen fick vi stora likviditetsproblem i fjol också. Extremt stora problem. Vi hade ju räknat med en helt annan omsättningstillväxt.

Det har varit väldigt långa leveranstider från Kina. Runt åtta till nio månaders leveranstid. Och nu var man nere på fyra. Då kom ju allt bara smack och skulle betalas. Så hela året var en kamp mot klockan att hålla likviditeten flytande.

Man kämpade alltså under året och under senare delen ska man ha fått rätsida på skeppet vilket i slutändan resulterade i fina siffror med tanke på omständigheterna. Bolaget omsätter nu över 320 miljoner kronor och är alltså lönsamma.

Vad berodde vändningen på?

Mycket var ju det här att vi fokuserade på vad vi är bäst på. Vilket sortiment är vi bäst på? Vad kan vi vara allra bäst på i hela Europa? Så vi fokuserade ännu hårdare på det. Inte sväva iväg på så mycket annat. Utan vi fokuserade på kärnan och fortsatte utveckla den, säger Björn Andersson och tillägger:

En stor del är också att vi har en helt fantastisk organisation med grymma medarbetare.

Annons

I vilka kanaler låg omsättningsökningen?

Butikerna går ju back för oss, det gör de definitivt. Vi har även stängt en fysisk butik i år faktiskt. Det är utanför Sverige som vi har ökat mycket.

Björn Andersson berättar dock att man dragit sig ur Storbritannien, även om just utlandet sägs vara en tillväxtmaskin.

Det var så svårt då de inte är med i EU längre. Så den marknaden tog vi bort.

Företaget ska även ha slutat sälja textilier, ett område man tidigare breddat till.

Finns det planer på att gå till andra länder istället?

Definitivt. Vi har ju planer nu inom ett år att öppna ett lager i Tjeckien på ungefär 5 000 kvadratmeter. Och då ska vi samtidigt öppna i alla europeiska länder som är kvar. Jag tror det är ungefär 14 shoppar till vi kommer att öppna då.

BGA lägger sig alltså inte ner och accepterar det något dystrare ekonomiska klimatet utan nu ska man expandera rejält. Alla de nya länderna ska även lokalanpassas så det handlar inte om en engelskspråkig butik eller dylikt.

Lagret i Tjeckien ska agera satellitlager med de mest populära produkterna ute i Europa. Kontor och huvudlager kommer fortsatt att finnas i Sverige.

Varför just Tjeckien?

Det ligger väldigt centralt i Europa. Det är det som är fördelen. Det är en logistikhub där så man kan komma ut mot hela Europa på ett ganska bra sätt och få bra leveranstider.

Satsningen ska finansieras med egna medel, enligt Björn, och på tekniksidan så säger man sig redan vara redo för denna typ av expansion.

I år räknar vi med att landa på 350 miljoner kronor i omsättning men under 2025 planerar vi att omsätta en halv miljard.

Björn Andersson berättar också att man nu sakta men säkert blickar mot USA. Men det är några år framåt.

Man måste hela tiden vara på tårna och vilja vinna. Det är det det handlar om hela tiden.

Annons