Blev nerringda i coronakrisen – får nu in miljoninvestering

Branschproffs går in med pengar.

I början av april, när coronaviruset precis hade nått Sverige och flertalet personer valde att isolera sig, lanserades den nya leveranstjänsten Vembla. Tanken är att privatpersoner ska kunna vända sig till Vemblas app för att få varor hemkörda med cykel från butiker och apotek. Gensvaret blev enormt; företaget fick in flera samtal i minuten och tvingades nästan omedelbart ta in extra personal.

LÄS ÄVEN: Lanserade sitt bolag mitt i krisen - nu rullar uppdragen in

Annons

Vembla har sedan tidigare tagit in kapital från en rad fristående mathandlare samt från affärsänglar som Hélene Douglas och Michael Ekelund, varav den sistnämnda tidigt också gick in med pengar i Mat.se. Nu tar man in ytterligare 3,2 miljoner kronor i kapital. Bakom investeringen står entreprenören Tuomas Kukkonen, som tillsammans med sin familj har byggt upp det finska havreproduktsföretaget Kaslink. Det såldes för övrigt till Fazer Group förra året.

"En kvalitetsstämpel"

Gänget på Vembla ser framför sig att Tuomas Kukkonen även ska kunna bidra med nyttig kunskap till bolaget.

Det glädjer oss enormt att Tuomas, som följt vår resa på nära håll under de senaste månaderna, valt att investera i Vembla. För oss är det en kvalitetsstämpel att en sådan branschkunnig och erfaren person tror på vår idé om att förenkla vardagen för kunder med snabba, hyperlokala livsmedelsleveranser. Med Tuomas som bollplank får vi möjlighet att komma ännu närmre de största butikskedjorna i Skandinavien samtidigt som vi får strategisk hjälp, säger Sunil Dutt, vd på Vembla, i ett pressmeddelande.

Vembla kommer att använda de nya pengarna till att utveckla sin tjänst.

Vi investerar även i bland annat teknik för att kunna ta emot ordrar per telefon och genom taligenkänning, ASR, göra om dem till digitala ordrar. Detta möjliggör för många äldre att kunna handla matvaror, även om de saknar smartphones, säger Sunil Dutt.

Annons