Bubbelroom tappar fart – men är redo att trycka på gasen

"Fick ställa om och prioritera lönsamhet".

Superfredagen och rapportfyrverkeriet fortsätter. Den här gången är det Bubbleroom som redovisar sina siffror för det andra kvartalet och omsättningen under perioden landade på 126,5 miljoner kronor. En minskning med 4,7 procent jämfört med i fjol, 132,7 miljoner.

LÄS ÄVEN: Bubblerooms VD säger upp sig – lämnar bolaget helt

Annons

Även rörelseresultatet (EBITDA) sjunker något under perioden. Från 4,1 miljoner kronor för andra kvartalet 2022, till 3,3 miljoner i år.

Osäkerheten på marknaden som rådde i höstas fick oss att ställa om och prioritera lönsamhet för att stärka vår kassa, skriver Ville Kangasmuukko-Nordström i en kommentar till rapporten.

Omställningen har tydligt givit effekt under kvartalet vad gäller kassaflöde och likviditet, men vi ser även att det har påverkat vår tillväxtpotential negativt i form av mindre inköp av nya varor under andra kvartalet i jämförelse med samma kvartal föregående år.

Trycka på gasen igen

Bubbleroom ska under kvartalet ha minskat sitt varulager med 20,1 miljoner kronor och nu ska man ha en "mer hälsosam sortimentsmix", med högre andel nytt sortiment i varulagret.

Samtidigt ser bolaget framöver större möjligheter att trycka på gasen igen. Både med en fortsatt geografisk expansion ute i Europa, samt med större marknadsföringskampanjer.

Nu när vi har fått god kontroll över lagernivåerna, stärkt kassan samt har ett positivt rörelseresultat, så har vi goda förutsättningar att investera i ökat säsongssortiment under hösten och öka våra investeringar i marknadsföring som bör leda till att bolaget åter kommer att redovisa tillväxt framåt, säger Ville Kangasmuukko-Nordström i en kommentar.

Annons