Caliroots gjorde förlust på 40 miljoner – tar in nytt kapital

"Har varit ett utmanande år".

376 miljoner i omsättning och ett resultat på minus 40 miljoner. Så ser siffrorna ut i Caliroots färska årsredovisning för helåret 2018. Med tanke på att företaget år 2017 visade upp en tillväxt på nära 100 miljoner, får den nya rapporten anses ganska blygsam. Den här gången landar nämligen tillväxten på 5,6 miljoner, vilket motsvarar drygt 1,5 procent.

Siffrorna talar sitt tydliga språk. Det har varit ett utmanande år, säger Andreas Koschnike, vd på Caliroots.

Annons

Vi är väl inte kända för att vara det mest lönsamma bolaget men 2017 hade vi ändå bra marginaler och låg på en bra nivå. 2018 fick vi en uppbromsning i omsättningen men det är egentligen på resultatsidan som vi ser den stora smällen, fortsätter han.

LÄS ÄVEN: Caliroots föll på mållinjen - men slog 370 miljoner kronor

För tungt skosortiment

När 2018 års försäljning hade räknats ihop stod det som sagt klart att resultatet hade landat på minus 40 miljoner kronor. Det kan jämföras med minus 9 miljoner året innan.

Enligt Andreas Koschnike går det svagare resultatet bland annat att härleda till felsatsningar i sortimentet. Normalt sett brukar hans bolag ha en produktmarginal på 38 till 39 procent, men under 2018 halkade den ner till 32 procent efter att bolaget hade dragit på sig ett för tungt sneakerssortiment under våren.

Skorna sålde inte som planerat, vilket ledde till att de fick säljas ut till nedsatta priser medan Caliroots istället marknadsförde andra produkter. När inköpen sker ett halvår i förväg kan det förstås vara svårt att förutse exakt vilka trender som kommer att gälla när det väl är dags för försäljning.

Det blev lite för mycket sneakers, som vi senare fick sälja av. Under hösten 2018 lyckades vi balansera om och kom tillbaka på bättre nivåer igen.

"Eget varumärke ger mer kontroll"

Sedan våren 2018 har Caliroots minskat andelen sneakers till förmån för andra produktkategorier, som fashion, streetwear och accessoarer. Dessutom har bolaget lanserat ett eget varumärke.

LÄS ÄVEN: Caliroots lanserar eget varumärke: "Har omvärderat situationen"

Annons

Att ha ett eget varumärke ger mer kontroll och mycket starkare marginaler, de ligger sällan under 70 procent. Men samtidigt är det viktigt att ha en balans. Vi kommer inte att bara bli ett varumärke utan ser snarare den delen som en förstärkare, säger Andreas Koschnike.

Under 2018 passade Caliroots även på att göra vissa förändringar i sitt butiksnät för båda sina varumärken Hollywood och Caliroots. Bland annat har Caliroots stängt fem butiker och istället öppnat två flaggskeppsbutiker i Stockholm respektive Göteborg.

Satsningen har fallit väl ut, inte minst som marknadsföring för e-handeln. Andreas Koschnike berättar att butikerna ofta besöks av turister i samband med att de gästar Sverige. Dessutom används butikerna för att kunna ge kunderna snabbare leveranser.

Caliroots-konceptet har utvecklats väldigt bra, så där kikar vi på att öppna fler butiker nere i Europa.

"Ibland lättare och ibland tuffare"

Strax före sommaren gjorde Caliroots en nyemission för att stärka kassan. Caliroots vd är hemlighetsfull om detaljerna, men berättar att det rör sig om “en hyfsad slant” och att det både är befintliga och nya ägare som gått in med pengar.

Därmed är det full fart framåt som gäller för resten av 2019.

Det är klart att när man har lagt ett utmanande år bakom sig så kan man bli osäker och börja tvivla på sig själv. Ibland är det lättare och ibland är det tuffare och det får man vara ödmjuk inför, säger Andreas Koschnike, och avslutar:

Vi håller på och laddar om, och vi har fokus på kategorimixen och ökad lönsamhet. Vi kanske inte växer jättemycket i år men vi siktar på stabilare lönsamhet och på att utveckla varumärket.

LÄS ÄVEN: Cristina Stenbeck investerar 18 miljoner i Caliroots

Annons