CBD-bolaget tar in 25 miljoner – vill växa globalt: ”Nå igenom bruset”

Mer smörjmedel till bolaget bakom hudvård med cannabisolja.

E-handlaren Mantle, som säljer hudvårdsprodukter som innehåller egentillverkad cannabisolja, växer snabbt. Så kallad CBD-olja utvinns ur hampaplantans blad. Det är alltså inte fråga om den rusframkallande cannabissubstansen THC.

Omsättningen har i år legat på runt 30 procent månad för månad, enligt bolaget. Detta trots att Läkemedelsverket i juni 2020 stoppade oljan i vissa produkter. I år är målet att omsätta runt 10 miljoner kronor – och under 2022 hela 50 miljoner, säger medgrundaren och vd:n Josefin Landgård för Di Digital.

Annons

Vi missade all jul- och Black Friday-försäljning, men från mars släppte det och har gått jättebra, säger hon till sajten.

LÄS ÄVEN: Hög tillväxt för CBD-succén: ”Explosionsartad hype och efterfrågan”

Nu har Mantle tagit in 25 färska miljoner för fortsatt expansion, rapporterar Di Digital. Bland investerarna återfinns tunga startup-investerarna Cristina Stenbeck, Sophia Bendz, Susanna Campbell och Oriflame-delägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Samtliga deltog även i den första investeringsrundan i Mantle i november 2020, då bolaget tog in 12 miljoner. Nya ägare i och med den senaste rundan är brittiska investmentbolaget Samos. Värderingen ligger i dag på 105 miljoner.

Vill ut i världen

De färska miljonerna ska användas för att fortsätta växa på de befintliga marknaderna Sverige och Danmark. Men också till att expandera till Storbritannien – för att därifrån ta Mantles produkter ut i världen. Målet är att bli ett ledande CBD-varumärke globalt.

Vi finns i Sverige och det har börjat gå bra i Danmark, men Storbritannien är en annan slags marknad. CBD är inte en nyhet där på samma sätt och det gäller att komma igenom bruset, säger Josefin Landgård.

Senaste året har personalstyrkan mer än dubblerats. I dag är de 13 medarbetare och ytterligare tre är på väg in.

Annons