Search
Close this search box.
ANNONS

Cheffelo växer igen - samtidigt som förlusterna minskar

Linas Matkasse Walker Kinman
Walker Kinman, vd på Cheffelo
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

"Vårt viktigaste kortsiktiga mål".

ANNONS

Cheffelo, bolaget bakom Linas Matkasse har släppt siffrorna för sitt tredje kvartal. Matkassebolaget, som fram tills nyligen hette LMK Group, ökade under perioden omsättningen till 211 miljoner kronor. Att jämföra med 205,5 miljoner motsvarande kvartal i fjol.

LÄS ÄVEN: Linas matkasse-ägaren byter namn – ”manifestera vår kultur”

Rörelseresultatet, EBIT, uppgick under perioden till -12,8 miljoner. En förbättring jämfört med i fjol då samma siffra skrevs till -25,9 miljoner kronor.

Ökar igen

Cheffelo skriver även i rapporten att försäljningsutvecklingen i september resulterade i att nettoomsättningen ökade för första gången sedan tredje kvartalet 2021.

Något som tillsammans med god kostnadskontroll bidrog till att minimera den säsongsmässigt förväntade förlusten för perioden. En förlust man flaggade för redan under det andra kvartalet då bolaget gjorde en en rörelsevinst 15,3 miljoner kronor.

Vi har varit tydliga med att vårt viktigaste kortsiktiga mål var att vara lönsamma och självfinansierande. För att med trovärdighet kunna prata om framtida tillväxt i företaget var det även nödvändigt att stabilisera intäkterna och visa att vi kan öka leveransvolymerna på ett lönsamt sätt. Båda dessa mål har vi lyckats uppnå, skriver vd Walker Kinman i en kommentar till rapporten.

LÄS ÄVEN: De vände förlusterna till matig lönsamhet: ”Slog rekord”

Dela artikeln: