Influencerfavoriten sprängde 40 miljoner – mer än dubblade

"Fokuserat på att stärka varumärkesprofilen globalt".

Det Stockholmbaserade solglasögonmärket Chimi Eyewear, som flitigt visas upp av Sveriges största influencer-profiler i sociala medier, mer än dubblade sin omsättning under det senaste året som sträcker sig från första februari till och med sista januari.

Försäljningen ökade med hela 153 procent, jämfört med året innan, och landade på 44,4 miljoner kronor. Under året lyckades man även att minska sin förlust, som bolaget vände till under 2018. Resultatet gick från minus 2,1 miljoner kronor under 2018, till minus 1,6 miljoner i fjol.

Annons

Under 2019 har Chimi fokuserat på att stärka varumärkesprofilen globalt, skapa stark tillväxt i egna kanaler och bredda produktsortimentet, skriver bolaget i rapporten.

Lanseringen av skidglasögon och samarbetet med Elsa Hosk är tydliga exempel på detta. Dessa kampanjer har givit bolaget möjlighet att expandera ytterligare och ligger till grund för den starka tillväxten.

LÄS ÄVEN: Från Bianca till H&M – Chimi lanserar klädkollektion

Bolaget grundades av Daniel Djurdjevic och Charlie Lindström för drygt fyra år sedan. Chimis produkter säljs hos ett flertal återförsäljare runt om i Europa, samt via företagets egen e-handel.

Annons