Från Bianca till H&M – Chimi lanserar klädkollektion

Har sexdubblat lagret.

Det Stockholmbaserade e-handelsföretaget Chimi Eyewear grundades av Daniel Djurdjevic och Charlie Lindström för drygt fyra år sedan. Idag säljs solglasögonmärket hos ett flertal lyxåterförsäljare runt om i Europa, samt via företagets egen e-handel.

LÄS ÄVEN: Chimi avbryter samarbetet med Isabella Löwengrip

Annons

Nu presenteras deras senaste samarbete med modejätten H&M, som lanseras redan imorgon. Företaget kommer att utrusta H&M:s herravdelning med en samling Chimi-solglasögon samt en kollektion Chimi-kläder och accessoarer. Varumärket breder alltså ut sig över nya territorium och kliver in i modevärlden för första gången.

Varje bit i kollektionen sätter en vridning på ett ikoniskt objekt, från våra signatur solglasögon till bowlingtröjor. Vi har tillsammans med H&M skapat något nytt och spännande, säger Chimis medgrundare Charlie Lindström och företagspartnern Jonas Löhr, i ett pressmeddelande.

Kollektionen kommer dock endast att erbjudas online på H&M:s sajt, men på alla modejättens marknader.

Jag har alltid beundrat Chimi för deras livfulla anda, mångsidighet och öga för färg så det är fantastiskt kul att vi har kunnat arbeta tillsammans med den här kollektionen, säger Ross Lydon, designchef för herravdelningen på H&M.

"Vi ville utnyttja selfie"

Chimi har ett brutet räkenskapsår som börjar första februari och slutar sista januari. Under det senaste året (till och med 31-01-2019) ökade omsättningen med hela 116 procent och landade på 17,5 miljoner kronor.

Den ökade omsättningen är en effekt av 2018 års satsning på influencer marketing, betald annonsering och retail-expansion. Produktportföljen har utökats vilket gjort det möjligt för bolaget att nå en bredare målgrupp, skriver vd:n Daniel Djurdjevic i årsrapporten.

Influencersamarbeten har varit en stor del av företagets framgång. Chimi har bland annat samarbetat med influencern Bianca Ingrosso, Alice Stenlöf, supermodellen Elsa Hosk och med modebolaget J. Lindeberg.

Vi ville utnyttja "selfie" som fenomen för att nå ut. Då är solglasögon en väldigt bra produkt, där alla som har köpt och använder våra bågar blir ambassadörer för bolaget. Solglasögon har också fördelen att inte ha olika storlekar, vilket minskar returgraden, som annars är väldigt utbredd i retailbranschen, säger Daniel Djurdjevic till DiWeekend.

Annons

Under året vände dock rörelseresultatet (EBIT) till röda siffror och trillade ner från +471 000 kronor ner till cirka -2,3 miljoner kronor under det senaste året. Enligt företagets rapport beror det negativa resultatet på att man genomfört en hel del investeringar som har belastat resultatet. Bland annat har Chimi flyttat in i ett nytt, sex gånger så stort, varulager.

Chimi har under året investerat i ett affärssystem för att få bättre kontroll över lager, bokföring och försäljning. Vidare har bolaget öppnat sin första fysiska butik i Stockholm samtidigt som lagerkapaciteten har utökats för att möjliggöra större logistikflöden och därmed tillväxt, fortsätter Daniel Djurdjevic i rapporten.

Samtidigt har vi också avslutat samarbetet med en tilltänkt affärspartner, vilket har kommit att påverka årets resultat negativt.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!