Chimi på väg mot 100 miljoner – Eequity blir ny delägare

Förvärvar 21 procent.

Investmentbolaget Eequity går in med 80 miljoner kronor i glasögon- och e-handelsmärket Chimi, och får därmed en ägarandel på 21 procent. Det nya kapitalet ska användas till bland annat produktutveckling, investeringar i IT och en uppskalning globalt.

Vi är oerhört stolta över att ingå ett samarbete med teamet i syfte att skapa disruption globalt inom glasögonbranschen där vi tror på en kraftigt ökad online-penetration. Planen är att accelerera tillväxten främst genom att skala upp bolaget globalt och att bredda Chimis sortiment till flera nya produktvertikaler, säger Alexandra Severin, Associate på Eequity, i ett pressmeddelande.

Annons

Chimi har haft en stark tillväxt de senaste åren och under 2020 kom omsättningen upp i nära 45 miljoner kronor. Företaget har gjort ett samarbete med H&M och hunnit med att bäras av kända personer som Zara Larsson och Zlatan Ibrahimovic.

LÄS ÄVEN: Influencerfavoriten sprängde 40 miljoner - mer än dubblade

Nu ser grundarna Daniel Djurdjevic och Charlie Lindström fram emot att ta nästa steg på resan.

Vi är mycket positiva till att inleda vårt samarbete med Eequity som har ett starkt track record av att bygga framgångsrika e-handelsbolag med internationell närvaro. Vi tror att Chimis starka produktportfölj och varumärkesposition ihop med Eequitys kompetens inom e-handel och globalisering, kommer att fungera fint i symbios, säger Daniel Djurdjevic, vd på Chimi.

Vi ser även fram emot att kunna dela kompetens och erfarenhet med alla de andra produktbolagen inom Eequitys portfölj. Vår vision är att varumärket framöver ska fortsätta tilltala marknaden och vara synonymt med fantastiska produkter och en premium-köpupplevelse, oavsett försäljningskanal.

Chimi grundades 2016 och är baserat i Stockholm. Företaget uppges numera ha en årlig omsättning på 100 miljoner kronor.

Annons